لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

وزیران خارجه ایران و عربستان با هم دیدار کردند


محمد جواد ظریف و سعود الفیصل، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی، ۳۰ شهریور ماه در نیویورک دیدار کردند؛ وزیر خارجه ایران این دیدار را «گشایش فصل تازه‌ای» در روابط دو کشور نامیده است.

وزیران خارجه عربستان سعودی و ایران در نیویورک به سر می‌برند، جایی که نشست عمومی سازمان ملل متحد برگزار و حسن روحانی نیز برای شرکت در آن رهسپار ایالات متحده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد جواد ظریف، در دیدار با همتای سعودی خود در مورد «آخرین تحولات منطقه و جهان و مناسبات دو کشور» گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، ظریف گفته است «از نظر من و وزیر خارجه عربستان سعودی این دیدار سرفصل تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد بود.»

سعود الفیصل
سعود الفیصل

وب‌سایت خبری دولت ایران، از قول وزیر خارجه عربستان سعودی نقل کرده است که «ما با آگاهی از اهمیت و حساسیت این بحران و فرصتی که برای مقابله با آن پیش رو داریم معتقدیم که با استفاده از این فرصت مغتنم و اجتناب از اشتباهات گذشته می توانیم در مقابله با این بحران بسیار حساس به توفیق برسیم.»

هرچند اشاره مستقیمی در این پایگاه خبری به «بحران» نشده است ولی به نظر می‌رسد رئیسان دستگاه دیپلماسی دو کشور، از جمله در مورد تنش‌ها و بحران ناشی از پیشروی گروه «حکومت اسلامی» گفت‌وگو کرده‌اند.

سعود الفیصل در عین حال افزوده است ایران و عربستان، هر دو «کشورهای بانفوذی در منطقه هستند و همکاری میان آنها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه ای و جهانی خواهد داشت.»

این نخستین دیدار میان وزیران خارجه دو کشور از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری است.

نزدیک به یک ماه پیش سعود الفیصل با امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، در ریاض دیداری داشتند.

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داده بود که دو مقام دولتی در مورد «مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و منافع مشترک خود گفت‌وگو کرده‌اند».

ایران و عربستان سعودی بر سر مسائل مختلفی مانند سوریه، حمایت‌ها از گروه‌های سنی و شیعه با یکدیگر اختلافاتی گاه عمیق دارند که بر روابط هر دو کشور سایه افکنده است.

اما در پی پیشروی‌های اخیر افراطیون سنی‌مذهب «حکومت اسلامی»، هم ریاض و هم تهران در صف مخالفان این گروه قرار گرفته‌اند.

عربستان سعودی در ائتلافی قرار دارد که آمریکا و متحدانشی علیه این گروه افراطی برپا کرده‌اند.

واشینگتن در زمان نشست پاریس برای تشکیل ائتلاف، با حضور ایران موافقت نکرده بود.

وزیر خارجه ایران پیشتر در آغاز سفر خود به نیویورک ائتلاف به رهبری آمریکا را «ائتلاف توبه کاران» نامیده و گفته بود «کشورهايی که دور ميز اين نشست نماينده داشتند بعضا در تشکيل و تقويت داعش نقش داشته و دارند.»

اما در روز ۲۸ شهریور ماه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی، تنها یک ائتلاف نظامی نیست و ایران هم می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر خارجه در دیدار یک‌شنبه خود با همتای سعودی خود با اشاره به اینکه «امروز فرصت ها و تهدیدات مشترک داریم» گفته است «حل مسائل و نگاه به آینده به نفع همه منطقه است».

عربستان سعودی پیشتر از آقای ظریف برای سفر به آن کشور دعوت کرده بود، اما آن سفر انجام نشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است که خواهان بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس است.

XS
SM
MD
LG