لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

نوبخت: ایران «سه بودجه جداگانه» برای سال ۹۴ تدوین کرده است


همزمان با برگزاری مذاکرات سه جانبه هسته‌ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ایران از تدوین سه بودجه جداگانه برای سال ۹۴ خبر داد و گفت که این بودجه‌ها برای شرایط «عادی، بد و مثبت» مذاکرات هسته‌ای ایران تدوین شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت شامگاه دوشنبه ۱۹ آبان در یک برنامه تلویزیونی گفت که برای سال ۹۴ علاوه بر بودجه عادی از هم اکنون دو بودجه دیگر تهیه شده که یکی از این بودجه‌ها، برای شرایط «بد» و به «فرجام نرسیدن» مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ تدوین شده است.

وی افزود: «برای شرایط به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها با فاصله چند ماه در حوزه‌های نفتی و ارزی متناسب با گشایش‌های احتمالی، بودجه دیگری تدوین شده که برنامه کشور را برای زمان افزایش درآمدهای نفتی و ارزی مشخص خواهد کرد».

آقای نوبخت روز ۱۸ تیر از تصمیم دولت در زمینه تهیه «برنامه برای شرایط بدبینانه و حتی تشدید تحریم‌ها» خبر داده بود.

مذاکرات هسته‌ای سه جانبه ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان روز یکشنبه ۱۸ آبان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. سوم آذرماه آخرین مهلت از توافق تمدید شده موقت اتمی میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ایران همچنین تاکید کرد که بودجه سال آینده ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه می‌شود.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس ایران، دولت موظف است که بودجه را آذرماه به مجلس ارائه کند. این درحالی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد، لایحه بودجه همواره با تاخیر به مجلس ارائه می‌شد. از جمله لایحه بودجه سال ۹۲ با تاخیری ۸۴ روزه به مجلس فرستاده شد و در نتیجه کار بررسی و تصویب این لایحه به جای سال ۹۱ به سال ۹۲ کشید.

آقای نوبخت همچنین گفت که متوسط فروش نفت در نیمه اول سال ۹۳ به ازای هر بشکه ۱۰۴ دلار بوده و این رقم همچنان به زیر ۱۰۰ دلار نرسیده است.

وی پیش بینی کرد که قیمت فروش نفت ایران در نیمه دوم سال ۹۳ به ازای هر بشکه ۸۲ دلار و متوسط قیمت فروش نفت در کل سال ۹۳ به ازای هر بشکه ۹۳ دلار باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ایران تصریح کرد: «با وجود این شرایط از بودجه بخش‌های عمرانی را کم نمی‌کنیم اما مخارجی را که قبلا به ازای ۱۰۰ دلار پیش بینی کرده بودیم ادامه نمی‌دهیم».

قیمت فروش نفت برای بودجه سال ۹۳ به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش بینی شده است. این در حالی است که به دلیل کاهش قیمت فروش نفت، دولت ایران بخشی از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ۹۳ را کسب نخواهد کرد.

همچنین برخی از نمایندگان مجلس ایران و مسئولین دولتی پیش بینی کرده‌اند که به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، در بودجه دولت برای سال ۹۴ قیمت نفت به ازای هر بشکه بین ۸۰ تا ۸۵ دلار در نظر گرفته شود.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، از روزهای ابتدایی مهرماه قیمت نفت خام سبک خود برای ارائه به بازارهای آسیایی را کاهش داده و به کمترین میزان خود از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسانده است.

بر اساس گزارش‌ها، دولت ایران نیز برای ماه نوامبر، بیشترین تخفیف را برای مشتریان آسیایی خود قائل شده، به میزانی که طی شش سال گذشته چنین کاهشی در قیمت نفت صادراتی‌اش سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG