لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

عربستان ارزان‌تر می‌فروشد؛ «بهای نفت باز هم سقوط کرد»


بهای نفت در بازارهای آسیا، پس از تصمیم عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، به کاهش بهای نفت خام برای مشتریان آسیایی و ایالات متحده، بار دیگر در روز جمعه ۱۴ آذر ماه، کاهش یافت.

شرکت ارزش‌گذاری «دابلیو تی آی» در تگزاس آمریکا، بهای نفت برای مشتریان در ژانویه پیش رو را با ۳۱ سنت کاهش، ۶۶.۵۰ دلار و بهای برنت را برای همان ماه با ۳۸ سنت کاهش، ۶۹.۲۶ دلار برای هر بشکه، برآورد کرده است.

دانیل آنگ، تحلیل‌گر فیلیپ‌فیوچرز، در سنگاپور، به خبرگزاری فرانسه گفته است «عربستان سعودی اکنون بهای نفت برای آسیا و آمریکا را کاهش داد و این موضوع امروز (جمعه) و در آغاز هفته آینده (میلادی) بر بازار تاثیر زیادی خواهد داشت».

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، نیز با انتشار خبری در مورد تصمیم ریاض برای دادن تخفیف به مشتریان آسیایی و آمریکا می‌گوید بهای نفت برنت به کم‌ترین میزان خود از ماه مه سال ۲۰۱۰ می‌رسد.

پیشتر در روز پنج‌شنبه شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی، گفته بود بنا دارد بهای نفت خود را برای آسیا در ماه ژانویه (در مقایسه با دسامبر) بین ۱.۵۰ تا ۱.۹۰ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

بهای نفت در ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است و با تصمیم اوپک برای کاهش ندادن تولید آن، این روند همچنان ادامه داشته است.

فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصادی رادیو فردا، می‌گوید ریاض با هدف ضربه زدن به تولید نفت «شیل» آمریکا، گسترش بازار صادراتی خود -به زیان دیگر کشورهای نفت‌خیز- و مسائل سیاسی مانند ضربه زدن به روسیه و ایران، بهای نفت را کاهش میدهد. [بیشتر بخوانید]

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، ۱۳ آذر ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی ایران، با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ بدون کسری خواهد بود، افزوده است «در بحث درآمدی، با قیمت جدید نفت در بازارهای جهانی روبه‌رو شدیم و این چالشی جدید [برای بودجه بدون کسری] بود».

در عین حال سقوط بهای نفت طی ماه‌های اخیر، پروژه‌های اکتشاف و توليد نفت و گاز، به ارزش بيش از ۱۵۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۵، را با خطر توقف مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بانک یونایتد اورسیز، سنگاپور، در تحلیلی از بازار گفته است بنا بر شواهد «عربستان معتقد است بهای نفت می‌تواند به ۶۰ دلار در هر بشکه برسد و این پیشبینی نیز شده است که [عربستان] قصد دارد تولیدکنندگان گران‌فروش را از بازار خارج کند».

غلامرضا کاتب، سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه مجلس ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ قيمت هر بشکه نفت‌ خام را ۷۰ دلار در نظر گرفته است.

XS
SM
MD
LG