لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

تظاهرات «۱۵ هزار نفری» علیه «اسلامی‌سازی» در درسدن آلمان


درسدن آلمان. ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴
درسدن آلمان. ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴

شهر درسدن آلمان دوشنبه شب این هفته، ۲۴ آذر، شاهد نهمین هفته پی در پی تظاهرات علیه روند پناهنده‌پذیری و «اسلامی شدن» جامعه آلمان بود.

به گزارش رادیوی «دویچه وله»، این تظاهرات که در هفته‌های آغازین «چندصد نفره» بود روز دوشنبه ۱۵ هزار نفر را در این شهر به خود جذب کرد.

از سوی دیگر ۹ هزار نفر نیز در این شهر تظاهراتی علیه مواضع تظاهرکننده‌های یادشده برگزار کردند.

پیش از آن در روز یک‌شنبه نیز در حدود ۱۵ هزار نفر در شهر کلن آلمان علیه بیگانه‌هراسی دست به تظاهرات زدند.

گروه «پگیدا» که خود را «اروپاییان میهن‌پرست مخالف اسلامی کردن غرب» می‌نامد، برگزارکننده تظاهرات هفتگی درسدن، مرکز ایالت زاکسن است.

«پگیدا» تاکید کرده‌است که مهاجران اسلامگرا فضای آلمان را عوض کرده و در این کشور موج اسلامی‌سازی به راه انداخته‌اند.

با وجود آنکه تظاهرکنندگان درسدن خود را مردم عادی می‌دانند اما رسانه‌های آلمان گزارش می‌دهند که درصد بزرگ‌تری از نیروهای تندروی راست و ضد خارجی‌ها در سامان دادن این تظاهرات و مشارکت در آن نقش دارند.

«پگیدا» تاکید کرده‌است که با اسلام و مهاجران و پناهندگان آمده از کشورهای اسلامی مشکلی ندارد اما افراطیون اسلامی عامل مشکل هستند.

«پگیدا» بر دست گرفتن نشانه‌های نازی و نئونازی را رد کرده اما همکاری با احزاب راست را کتمان نکرده، هرچند که رسماً نیز از اعلام همکاری با آنها تا کنون خودداری کرده‌است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از مردم این کشور خواسته‌است با سخنان رهبران تشکل‌های راستگرا «گمراه» نشوند.

خانم مرکل افزوده‌است، «در آلمان جایی برای اسلام‌هراسی، یهودستیزی، خارجی‌ستیزی و نژادپرستی وجود ندارد».

«پگیدا» پس از آن پدید آمد که هواداران داعش و نیروهای سلفی اسلامگرا در یک رشته تحرکات گسترده در شهرهای مختلف آلمان دخیل بوده و موجب نگرانی آلمانی‌ها شدند.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز نوشته‌است، نقش پررنگ‌تر نئونازی‌ها در آلمان، از رادیکال‌تر شدن فضای جامعه آلمان علیه خارجی‌ها و بویژه علیه پناهندگان اسلامی نشان دارد.

به‌نوشته گاردین، گروه «پگیدا» توانسته‌است تظاهرات درسدن را که خود به آن نام «گردش شبانه» داده‌است، هر هفته با مشارکت شمار بیشتری از مردم برگزار کند و در حالی که در تظاهرات اول آنها تنها حدود دویست نفر شرکت کردند، آخرین تظاهرات آنها دوازده هزار تا پانزده هزار نفر را به خود جلب کرد.

رالف ییگر، مسئول وزارت کشور در ایالت نوردراین-وستفالن در نشریه ولت‌آم‌زونتاگ نوشته بود، گروه «پگیدا» راه‌های فریبکارانه‌ای برای جلب همکاری مردم علیه خارجی‌ها در پیش گرفته‌است.

اما به‌نوشته گاردین، این پرسش در میان سیاستمداران آلمانی شنیده می‌شود که چگونه می‌توان عامه مردم نگران آلمان را از افراطیون ضدخارجی جدا کرد چرا که روز به روز بر نگرانی‌های توده‌های آلمانی از عواقب سیاست مهاجرپذیری دولت کنونی افزوده می‌شود.

براساس نظرسنجی تازه به عمل آمده برای اشپیگل، حدود دو سوم آلمانی‌ها بر این باور هستند که دولت خانم مرکل گام‌های کافی برای غلبه بر نگرانی‌های عامه مردم از اسلامگرایان افراطی برنداشته‌است.

۳۴ درصد از آلمانی‌ها در نظرسنجی اشپیگل گفته بودند که «جامعه آلمان اسلامی سازی شده‌است».

«ما، مردم هستیم» شعاری که گروه «پگیدا» از آن استفاده می‌کند، همان شعاری است که در سال ۱۹۸۹ به فروپاشی دیوار برلین انجامید.

به‌نوشته گاردین، در پی افزایش محبوبیت «پگیدا» به رهبری لوتس باخمن ۴۱ ساله، تشکل‌های مشابهی نیز در لایپزیگ با نام «لگیدا» و در شهر بن با نام «بوگیدا» و در منطقه دارمشتات با نام «داگیدا» برپا شده‌است.

هایو فونکه، یک محقق جنبش‌های راست افراطی در دانشگاه آزاد برلین به گاردین گفته‌است «سال‌ها بود که شاهد جوانه زدن پرقدرت راست افراطی تا حد کنونی نبودیم اما روند اخیر توده‌ها را به خود جذب می‌کند و این جای نگرانی دارد».

فونکه افزوده‌است «حتی نام «پگیدا» به اندازه سلاحِ توسل به توده‌گرایی برای راست افراطی الهام‌بخش بوده و یادآور برخی از رخدادهای زمان سربرآوردن هیتلر و تبلیغات حکومت رایش سوم است.

XS
SM
MD
LG