لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

کنترل بخش بزرگی از کوبانی به دست مدافعان کرد افتاده است


گروهی از مدافعان کرد کوبانی
گروهی از مدافعان کرد کوبانی

بنا بر گزارشی تازه از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، مدافعان کرد کوبانی، توانسته‌اند نیروهای «حکومت اسلامی» را از ۸۰ درصد این شهر شمالی سوریه بیرون کنند و دوشنبه، ۱۵ دی ماه، کنترل مناطق مهم دولتی و امنیتی آن را نیز در دست گیرند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید «گروه [کرد] ‘مدافعان خلق’ که ماه‌ها است علیه جهادیون (گروه حکومت اسلامی) می‌جنگند، کنترل کامل منطقه امنیتی شهر را در دست دارند».

کنترل این منطقه از ۱۸ مهر ماه در دست نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش) بود.

مدافعان کرد کوبانی -بنا بر این گزارش- پس از تبادل آتشی قوی میان دو طرف که از شب یک‌شنبه ۱۴ دی آغاز شد، توانسته‌اند اسلام‌گرایان را از بخش‌های مهم شهر بیرون کنند.

گروه حکومت اسلامی از میانه ماه میلادی سپتامبر به کوبانی حملاتی همه‌جانبه ترتیب داد؛ این گروه در حالی با مقاومت مدافعان روبه‌رو شد که نزدیک بود کنترل کامل این شهر در مرز سوریه و ترکیه را در دست گیرد.

طی این زمان اسلام‌گرایان هدف حملات هوایی آمریکا و ائتلافی به رهبری آن کشور نیز قرار گرفتند. این حملات هم در سوریه و هم در عراق انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزای فرانسه، روز یک‌شنبه نیز ائتلاف به رهبری آمریکا هشت حمله هوایی در اطراف کوبانی انجام داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول ادریس نیسان، از مقام‌های ارشد کوبانی، نقل کرده است با پیشروی مدافعان شهر و افزایش حملات هوایی، امیدوار است کنترل کامل شهر تا چند روز آینده به دست نیروهای کرد بیافتد.

پیشروی‌های مدافعان کوبانی در روزهای گذشته در اطراف شهر نیز ادامه داشته و مواضع اسلام‌گرایان نیز همچنان هدف حملات هوایی بوده است.

XS
SM
MD
LG