لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

فرمانده انتظامی: «تروریست‌های» دستگیرشده‌ از طریق یک کشور عربی پول دریافت کرده‌اند


حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان
حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان که روز دوشنبه ۱۵ دی، از دستگیری ۱۲ عضو یک گروه به گفته او «تروریستی» خبر داده بود، روز چهارشنبه ۲۴ دی، تعداد افراد دستگیر شده این گروه را ۱۸ نفر ذکر کرد و توضیحات بیشتری در مورد این گروه ارائه کرد.

حسین رحیمی تاریخ شکل‌گیری این گروه را سال ۸۶ ذکر کرد و با ارائه فهرستی، قتل حداقل ۱۰ نفر و ترور تعدادی از افراد دیگر را از جمله اقداماتی ذکر کرد که اعضای این گروه به آن «اعتراف کرده‌اند.»

به گفته آقای رحیمی پس از حمله به پاسگاه رئیس‌آباد در استان سیستان و بلوچستان، در «۴ ماه پیش» دو عضو این گروه دستگیر شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود گفت که «این افراد اعتراف کردند که وجوهی را از طریق فردی که در یکی از کشورهای عربی فعالیت دارد دریافت می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «بدین ترتیب که آن فرد که در کشور عربی سکونت دارد به حساب یک نفر در استان مبالغی را واریز کرده و از آن طریق این افراد حقوق خود را دریافت می‌کردند که مبلغ کف برای هر عملیات ۴۰۰ هزار تومان و سقف آن یک میلیون تومان بود که به تناسب هر عملیات برای آنها تخصیص می‌شد.»

آقای رحیمی گفت که «بر اساس اعترافات دستگیرشدگان» آنان بین یک تا سه ماه در کشورهای افغانستان و پاکستان «آموزش‌های نظامی و عقیدتی» دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در یک نشست خبری گفت: «در شروع کار دو نفر از تروریست‌ها را به همراه سه قبضه سلاح و یک دستگاه خودرو و یک دستگاه موتورسیکلت دستگیر کردیم.»

وی اضافه کرد: «بعد از ۲۰ روز آن دو نفر لب به اعتراف گشودند و اعتراف کردند که عضو یک گروه هستند که عملیات‌های مختلفی را علیه مردم و پلیس انجام می‌دهند.»

افراد مسلح، روز سه شنبه ۲۲ مهر، با تیراندازی به یک خودرو گشت نیروی انتظامی پاسگاه «رئیس‌آباد کیشکور» در شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، ۳ مامور نیروی انتظامی را زخمی کردند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، قتل سه معلم به نام‌های جواد نوروزی، محمد اسلامی، عیسی شهرکی و همچنین ادهم صبوری، عضو نیروی بسیج را از «اقدامات این گروه» در سال ۹۳ ذکر کرد.

براساس گزارش‌ها، عصر پنج‌شنبه، ۱۱ دی، عیسی شهرکی، معلم و ادهم صبوری، عضو نیروی بسیج منطقه در «روستای نصیرآباد»، از روستاهای نزدیک به شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان، به دست دو موتورسوار به قتل رسیدند.

پیش از آن نیز جواد نوروزی و رضا سرگزی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان ترور شده بودند.

به گفته آقای رحیمی، قتل مولوی مصطفی جنگ‌زهی، امام جمعه اهل سنت راسک شهرستان سرباز، نیز توسط این گروه انجام شده‌است.

مولوی مصطفی جنگی‌زهی از روحانیون نزدیک به حکومت ایران، در سال ۱۳۹۰ کشته شد.

پس از کشته شدن وی، چهار تن در این پرونده به اعدام محکوم شده و یک متهم دیگر به ۱۳ سال زندان و تبعید محکوم شده‌است.

همچنین دادگاه انقلاب زاهدان، مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسْکْ را به ۱۵ سال زندان و تبعید به خلخال محکوم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، همچنین گفت که این گروه اقدام به قتل «کارمند ثبت احوال در شهرستان سرباز، دو نفر از پرسنل نیروی انتظامی در ایست و بازرسی شهرستان سرباز و دو سرباز هنگ مرزی» کرده‌است.

آقای رحیمی همچنین اجرای تله انفجاری در مسیر خودروهای پلیس راه جکیگور را از جمله دیگر اقدامات این گروه ذکر کرد.

پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان روز شنبه ۱۹ مهر از انفجار یک تله انفجاری در مسیر تردد دو دستگاه خودروی پلیس راه در جنوب سیستان و بلوچستان و در منطقه جکیگور خبر داده بود که طبق این گزارش این انفجار تلفات جانی درپی نداشته‌است.

علاوه بر مواردی که فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در سخنان روز چهارشنبه خود ذکر کرده‌است، در چهار ماه گذشته تعداد دیگری از نیروهای نظامی و انتظامی ایران در منطقه سیستان و بلوچستان توسط گروه‌های مسلح کشته شده‌اند.

از جمله چهارشنبه، ۵ آذر، سه مأمور نیروی انتظامی شهرستان زَهَک در استان سیستان و بلوچستان در حین گشت‌زنی به قتل رسیدند.

یک روز پس از این حادثه جمشید رخشانی‌نسب، فرماندار زهک، گفت که «هفت مظنون به دخالت در این حادثه» دستگیر شده‌اند.

روز ۱۹ مهر، بهرام باشنده، مدیر امور اجتماعی فرمانداری شهرستان ایرانشهر، هدف سوءقصد دو فرد مسلح قرار گرفته و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان درگذشت.

XS
SM
MD
LG