لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

محکومیت بین‌المللی تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» توسط گروه حکومت اسلامی


نمایی از آثار باستانی شهر نمرود در سال ۲۰۰۱ که کارگران در حال پاکسازی آن هستند.
نمایی از آثار باستانی شهر نمرود در سال ۲۰۰۱ که کارگران در حال پاکسازی آن هستند.

تخریب آثار شهر باستانی نمرود در عراق توسط گروه موسوم به «حکومت اسلامی» موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت. سازمان ملل این اقدام را «جنایت جنگی» خوانده است.

یک هفته بعد از اینکه شبه نظامیان وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) موزه موصل را ویران و کتابخانه آن را به آتش کشیدند، وزارت توریسم و آثار باستانی عراق روز پنج شنبه اعلام کرد که این گروه افراطی آثار یاستانی شهر نمرود را نابود کرده است.

قدمت آثار باستانی این شهر به ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد و تمدن آشوریان می‌رسد.

مقامات عراق می‌گویند که ستیزه جویان هفته گذشته با بولدوزر به جان آثار باستانی این شهر در نزدیکی رود دجله افتادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام وزارت توریسم عراق روز جمعه ۱۵ اسفندماه گفته است که هنوز معلوم نیست دامنه تخریب این آثار تا چه حد است.

عبدالامیر حمدانی باستان‌شناس عراقی از دانشگاه استونی بروک نیویورک می‌گوید که «من واقعا داغان شده‌ام، اما تنها چاره، زمان است. باید منتظر انتشار ویدئو بود. واقعا غم انگیز است».

گروه حکومت اسلامی هفته گذشته ویدئویی از تخریب مجسمه‌ها و دیگر آثار باستانی در یک موزه بسیار غنی و باستانی در موصل منتشر کرد و انتظار می‌رود اقدامات خود در شهر نمرود را نیز منتشر کند.

در این شهر آثار عتیقه و باستانی از جمله نقش‌های برجسته و مجسمه گاو نر بالدار با سر انسان وجود دارد که مشغول محافظت از دروازه‌های قصر است.

همچنین در سال ۱۹۸۸ از یک مقبره سلطنتی ۶۱۳ قطعه جواهرآلات طلا، سنگ‌های قیمتی و زیورآلات کشف شد که در موزه موصل نگهداری می‌شد و این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین خزینه‌های باستانی جهان بود.

حمدانی می‌گوید که حکومت اسلامی نقشه محو میراث باستانی عراق را در سر دارد و البته شهر باستانی «هترا» ایستگاه بعدی آن‌ها است.

این شهر با قدمت ۲۰۰۰ سال در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر موصل واقع شده است که به خاطر مجسمه‌های زیبای باستانی آن تحت تاثیر تمدن‌های یونانی، رومی و شرقی بسیار مشهور است.

ایرینا بوکوا رییس یونسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه قویا تخریب شهر نمرود را محکوم کرد.

وی اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم، تخریب عمدی آثار باستانی به منزله جنایت جنگی است و من خطاب به همه رهبران سیاسی و مذهبی منطقه می‌گویم که در مقابل بربریت جدید به پاخیزند».

پیشتر،آیت‌الله علی سیستانی مرجع تقلید میلیون‌ها شیعه عراق به شدت تخریب آثار باستانی موزه موصل را محکوم کرده بود.

نماینده وی در خطبه‌های نماز جمعه شهر کربلا اعلام کرد که این اقدامات داعش نشان وحشیگری، بربریت و عداوت آن‌ها با مردم عراق است.

داعش می‌گوید که این آثار را به خاطر اینکه تداعی بت پرستی است، نابود می‌کند، اما کار‌شناسان بر این عقیده هستند که افراطیون حکومت اسلامی بسیاری از آثار باستانی را سرقت کرده و به فروش می‌رسانند و تنها آثار بسیار بزرگی که قابل قاچاق کردن نیست را نابود می‌کنند.

یک کار‌شناس یونسکو به خبرگزاری فرانسه گفته است که فشار جامعه جهانی بر داعش تاثیری نداشته است.

ستیزه جویان حکومت اسلامی هنوز هم منطقه وسیعی را در شمال و غرب عراق تحت کنترل دارند، اما قلمرو تحت نفوذ آن‌ها با آغاز عملیات نظامی نیروهای عراقی، بسیج مردمی، نیروهای کرد، پشتیبانی نظامیان ایرانی و حملات هوایی ائتلاف جهانی تدریجا کمتر می‌شود.

یک مقام یونسکو از مردم عراق خواسته است تا برای حفظ میراث فرهنگی خود تلاش کنند ولی در عین حال گفته است: «اما مردم واقعا خسته و وحشت زده هستند و ما تنها از بیرون نظاره‌گر اوضاع هستیم».

نیروهای عراقی روز دوشنبه حملات گسترده‌ای را به شهر تکریت آغاز کردند و روز جمعه نیز اعلام شد که آنها توانسته اند شهر «الدور» را در نزدیکی تکریت بازپس بگیرند.

بیشتر آثار شهر باستانی نمرود هم اکنون در موزه‌هایی در موصل، بغداد، پاریس و لندن نگهداری می‌شود، اما هنوز هم مجسمه‌های بسیار با ارزشی از لحاظ قدمت تاریخی در محل اصلی خود قرار دارند.

النور روبسون باستان‌شناس بریتانیایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که به نظر او، آنچه که ستیزه جویان تخریب کرده‌اند، احتمالا دیوارهای بازسازی شده قصر طی دهه ۱۹۶۰ بوده است و بنابر این احتمالا چندان فاجعه آمیز نباشد، اما ناگفته معلوم است که این اقدام نیز مورد تقبیح و محکومیت است.

XS
SM
MD
LG