لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

«واکنش شدید» کنگره در صورت ارسال توافق هسته‌ای ایران به شورای امنیت


سناتور لیندسی گراهام
سناتور لیندسی گراهام

یک سناتور با نفوذ جمهوریخواه آمریکا می‌گوید که اگر دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را قبل از تایید کنگره به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد، با «واکنش شدید» کنگره مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور لیندسی گراهام روز دوشنبه سوم فروردین طی یک سخنرانی در شورای روابط خارجی گفت: اگر چارچوب توافق سیاسی با ایران تا پایان ماه مارس حاصل شود، سنای آمریکا در ماه آوریل لایحه‌ای را به رای خواهد گذاشت که بر اساس آن، هر توافقی نیازمند موافقت قانونگذاران آمریکایی خواهد بود.

ایران و شش قدرت جهانی در حال حاضر مذاکرات تنگاتنگی برای رسیدن به توافق سیاسی انجام می‌دهند که قرار است تا پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) حاصل شود، اگرچه اظهارات مقامات غربی حاکی از وجود مسائل لاینحل بسیار مهم در مذاکرات جاری است.

قرار است مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک بار دیگر در پنجم فروردین از سر گرفته شود.

سناتور گراهام از ایالت کارولینای جنوبی پیش بینی کرد که شمار آرای قانونگذاران در مورد توافق هسته‌ای با ایران به اندازه‌ای خواهد بود که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نتواند آن را وتو کند.

شش قدرت جهانی می‌خواهند به توافق با ایران دست یابند که راه تولید بمب هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را سد کند. ایران نیز خواهان تصویب این توافق در شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل است تا توافق احتمالی از طرف دولت‌های آتی یا پارلمان‌ کشورهای طرف مذاکره فسخ نشود.

ایران خواهان این است که تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و خود سازمان ملل علیه تهران فورا لغو شود.

در این میان دولت اوباما خواستار آن است که کنگره هیچ اقدامی را تا زمان پایان مذاکرات هسته‌ای که برای آخر ماه ژوئن برنامه ریزی شده است، انجام ندهد.

مقامات واشنگتن همچنین می‌گویند که پنج عضو دائم شورای امنیت در حال مذاکره با ایران هستند تا قطعنامه‌ای به حمایت از هر گونه توافقی در شورای امنیت تصویب شود.

سناتور گراهام می‌گوید که چنین اقدامی با «واکنش شدید» کنگره مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: «من فکر نمی‌کنم برای کشور خوب باشد توافقی که تاثیر جهانی دارد، قبل از اینکه با مردم خود (آمریکایی‌ها) در میان گذاشته شود، به سازمان ملل فرستاده شود».

البته این سناتور آمریکایی گفته است که در شرایط کنونی مذاکره بهترین کار است، اما دولت اوباما باید تلاش کند تا بهترین نتیجه را از مذاکرات بگیرد و نتیجه این مذاکرات را برای کنگره و همه مردم آمریکا توجیه کند.

وی گفت که اگر ما انتقاد می‌کنیم، منظورمان این نیست که مذاکرات باید متوقف شود. حرف ما این است که ما به قدر کافی امتیاز نگرفته‌ایم. این همه چیزی است که می‌خواهیم بگوییم.

سناتور باب کورکِر، رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، روز هشتم اسفند همراه با چند سناتور از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات طرحی را ارائه کرد که بر مبنای آن رییس‌جمهوری ملزم می‌شود تا متن هرگونه توافق هسته‌ای را برای تایید به کنگره ارائه دهد و تا زمانی که کنگره آن‌ را تایید نکرده است، دولت تا ۶۰ روز حق تعلیق تحریم‌های تصویب شده در سنا علیه ایران را نخواهد داشت.

در مدت ۶۰ روز، قانونگذاران آمریکایی باید جلسات پرسش و پاسخ و بررسی این توافق را انجام دهند تا درباره توافق انجام شده، اقدام نمایند.

سناتور کورکر نیز قبلا هشدار داده بود که اوباما باید قبل از ارسال توافق به سازمان ملل، آن را برای بررسی به کنگره بسپارد.

اظهارات سناتور گراهام در حالی است که ۳۶۷ نماینده کنگره آمریکا سوم فروردین ماه در نامه‌ای به رییس جمهوری ایالات متحده، نوشتند که هرگونه توافق اتمی با ایران و لغو احتمالی تحریم‌ها باید به تایید کنگره برسد.

در این نامه که در وب‌سایت کنگره آمریکا منتشر شده، آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحریم‌هایی که مصوب کنگره است، نیاز به مجوز و تایید دوباره کنگره دارد».

پیش از این، ۴۷ سناتور جهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ایران، گفته بودند هرگونه توافقی با دولت آمریکا و بدون تایید کنگره، سندیت ندارد و رییس جمهوری آینده آمریکا توان آن را دارد که آن را کنار بگذارد.

XS
SM
MD
LG