لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

گفت‌وگوی اوباما و سناتور کورکر در مورد توافق هسته‌ای با ایران


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با سناتور باب کورکر، از تدوین‌کنندگان طرحی که بنا بر آن توافق نهایی با ایران باید به تصویب کنگره برسد، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است. کسی که در اظهار نظری تازه در مورد تفاهم اتمی میان تهران و قدرت‌های جهانی در لوزان، تاکید کرده است کمیته روابط خارجی سنا بر اساس برنامه‌ای که از پیش داشته، در روز چهاردهم آوریل (پنج روز دیگر) طرحی را بررسی خواهد کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند توافق نهایی با تهران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره قرار دهد.

البته باراک اوباما می‌گوید چنین طرحی را در نهایت وتو خواهد کرد، اما این سناتور جمهوی‌خواه می‌گوید برای این طرح از حمایت گروهی از سناتورهای دمکرات نیز برخوردار است و شمار کسانی که ممکن است به آن رای مثبت دهند، به مرزی رسیده است که ممکن است دو سوم کل سناتورها را در بر گیرد. در آن صورت وتوی رئیس‌جمهوری تاثیر خود را از دست خواهد داد.

طرحی که قرار است در کمیته روابط خارجی سنا بررسی شود، به اوباما اجازه نمی‌دهد طی مدتی ۶۰ روزه که کنگره در حال بازبینی توافق نهایی است، تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند. تحریم‌هایی که مجزا از تحریم‌های کاخ سفید اعمال شده‌اند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید اوباما در گفت‌وگویش با سناتور کورکر، همان‌چیزی که به اطلاع عموم رسانده است را تکرار کرد که «رویکرد اصولی به دیپلماسی» بهترین راه برای آن است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا با سناتور دمکرات بن کاردین، که عضو ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی‌ست نیز صحبت کرده است.

سناتور کاردین در پی این گفت‌وگوی ۱۵ دقیقه‌ای، به شکبه تلویزیونی پی‌بی‌اس گفته تلاش دارد بین اختلاف‌های موجود «پلی بزند».

سناتور باب کورکر
سناتور باب کورکر

بنا بر گزارش‌ها دمکرات‌ها در تلاش هستند تا طرح را به گونه‌ای تغییر دهند که رضایت احتمالی دولت را همراه داشته باشد.

آقای ارنست، ۱۹ فروردین، به خبرنگاران گفته است گفت‌وگوی تلفنی بین اوباما و کورکر، فرصتی برای آنکه دو طرف در مورد شرایط طرح، چانه‌زنی کنند، نبود. بلکه مجالی برای رئیس‌جمهوری بود، که مستقیما در گفت‌وگو با رئیس کمیته «بر نظرش بر موقعیتی که اکنون به وجود آمده است، تاکید کند».

وب‌سایت «پولتیکو» از قول یک منبع نزدیک به مناسبات می‌گوید مقام‌های رسمی دولت اوباما توجه ویژه‌ای به سناتور کورکر نشان می‌دهند؛ نه فقط چون او تدوین‌کننده طرح بازبینی توافق اتمی در کنگره است، بلکه چون او را روشن‌بین‌تر از بسیاری از جمهوری‌خواهانی می‌دانند که توافق با تهران را از همین الان رد کرده‌اند.

نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که ۳۱ درصد از جمهوریخواهان ازتوافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.

در عین حال به گفته سخنگوی کاخ سفید «شرایطی که الان در آن هستیم، کمک کردن به اعضای کنگره است، تا دقیقا متوجه شوند، تعهداتی که ایران بر عهده گرفته، تا کجاست».

این تازه‌ترین بخش از تلاش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای گفت‌وگو با مخالفان توافق اتمی با ایران، در حالی‌ست که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نیز گفته است او در مورد امتیازهایی که ایران در مذاکرات اتمی داده «شگفت‌زده» است. جان برنان گفته است «من به شکل رضایتمندی شگفت‌زده هستم که ایرانی‌ها، با این همه موافقت کرده‌اند.»

در عین حال نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که ۳۱ درصد از جمهوریخواهان ازتوافق هسته ای با ایران حمایت می کنند. آنچه خبرگزاری رویترز،‌ «چالشی بزرگ» برای نمايندگان اين حزب در کنگره آمریکا که اکثريت آنها با اين توافق مخالف هستند، توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG