لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

القاعده یمن یک فرودگاه مهم و یک پایانه نفتی را تصرف کرد


بنا بر گزارش‌ها در میانه هرج و مرج‌ها در یمن، القاعده پیشرفت‌هایی کرده است (در تصویر تصرف یگان ۱۹ ارتش به دست این گروه در بیحان)
بنا بر گزارش‌ها در میانه هرج و مرج‌ها در یمن، القاعده پیشرفت‌هایی کرده است (در تصویر تصرف یگان ۱۹ ارتش به دست این گروه در بیحان)

در حالی‌که سخنگوی ارتش عربستان سعودی تاکید کرده است حملات هوایی ائتلاف علیه حوثی‌هاست و نه القاعده، نیروهای القاعده کنترل بخش‌های مهمی از استان حضرموت، از جمله یک پایانه نفتی و فرودگاهی مهم را در دست گرفته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای گروه القاعده در شبه‌جزیره عربی، برای کنترل عمده بخش‌های استان حضرموت با مقاومت چندانی روبه‌رو نشده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آنها با رهبران قبایل محلی برای کنترل منطقه توافقاتی انجام داده‌اند.

به گزارش همین خبرگزاری پیشرفت‌های القاعده در یمن نشان می‌دهند چگونه این گروه از هرج‌ومرج داخلی آن کشور استفاده می‌کند؛ در حالی‌که شورشیان حوثی با نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنار شده درگیر هستند و حملات هوایی کشورهای عربی هم جلوی پیشروی آنها را نگرفته است.

در عین حال روزنامه واشینگتن‌پست، ۲۷ فروردین ماه، از قول یک افسر اطلاعاتی یمن، که نامش را فاش نکرده، می‌گوید شبه‌نظامیان القاعده در تصرف فرودگاه «ریان» در شهر المکلا، مرکز استان حضرموت، با مقاومتی روبه‌رو نشده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول مقام‌هایی در صنعا گفته است، فرماندهان یگان‌های محافظ منطقه، گریخته‌اند.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی و در حمایت از عبد ربه منصور هادی، از هفته اولی فروردین آغاز شده است.

احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، به خبرنگاران در ریاض گفته است هدف آنها القاعده نیست؛ «هدف از عملیات [ائتلاف کشورهای عربی] روشن است. حمایت از مشروعیت رئیس‌جمهوری عبد ربه منصور هادی، تلاش برای بازگرداندن ثبات و صلح، و جلوگیری از آسیب‌هایی که شبه‌نظامیان حوثی‌ می‌توانند به یمنی‌ها و کشورهای همسایه بزنند».

او به یک شبکه دولتی سعودی گفته است «وقتی در یمن امنیت و ثبات برقرار شود، جایی برای القاعده نخواهد بود».

به گزارش آسوشیتدپرس، عسیری گفته است عملیات علیه القاعده به استراتژی دیگری، از آنچه اکنون ائتلاف در پیش گرفته، نیاز دارد.

القاعده در شبه‌جزیری عربی، از خطرناک‌ترین شاخه‌های القاعده به شمار می‌رود. گروهی که از جمله مسئول حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس، و حملاتی ناموفق به آمریکا، شناخته شده است.

عملیات عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی در یمن با حمایت عمده کشورهای عربی منطقه، و نیر دولتمردان ارشد کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان یا ترکیه روبه‌رو شده است. از سوی دیگر ایران از حامیان شورشیان شیعه‌مذهب به شمار می‌رود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۲۵ فروردین، طرحی برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد. این طرح آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر را برای پایان دادن به درگیری‌ها در بر می‌گیرد.

عادل جبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، طرح صلح از سوی ایران را رد کرده و گفته است تهران نباید نقشی در مذاکرات سیاسی یمن داشته باشد.

XS
SM
MD
LG