لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

با پایان مذاکرات نیویورک جلسات به «وین» منتقل می‌شود


عباس عراقچی و هلگا اشمید، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا
عباس عراقچی و هلگا اشمید، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا

قرار است روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، مذاکرات میان نمایندگان سیاسی​ ایران و کشورهای موسوم به گروه ۵+۱، در نیویورک پایان یابد و از هفته آینده، نگارش متن توافق نهایی، در «وین»، پایتخت اتریش،​ ادامه پیدا کند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید آخرین جلسه دیدار میان عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، اعضای هیئت ایرانی، و هلگا اشمید، نماینده شش قدرت جهانی طرف گفت‌وگو با تهران، در نیویورک در ساعت ۹ صبح (به وقت محلی) برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا دور بعدی مذاکرات، از روز ۲۲ اردیبهشت و در وین برنامه‌ریزی شده است.

دیدارهای نیویورک به نمایندگان سیاسی وزارت خارجه محدود نبوده و کارشناسان طرف‌ها، به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت، از معاونان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بر سر «ضمائم» توافق دیدارهایی دارند.

دیدار کارشناسان تا روز پنج‌شنبه در نیویورک ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه ایران در حساب توئیتر خود گفته نگارش متن توافق نهایی «کار مشکلی» است «با پرانتز‌های بسیار»، که در حال پیشرفت است.

عباس عراقچی گفته است در صورت پذیرش مجلس ایران، تهران به «پروتکل الحاقی» می‌پیوندد.

پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسید و پیوستن به آن، به این سازمان بین‌المللی امکان بیشتری برای بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای می‌دهد.

در سال ۱۳۸۲ در جریان حضور وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات تهران، که در دولت محمد خاتمی و به سرپرستی حسن روحانی برگزار می‌شد، تهران به صورت داوطلبانه به این پروتکل پیوست.

دو سال بعد، مجلس ایران آن را معلق کرد.

واحد مرکزی خبر ایران از قول عباس عراقچی نقل کرده است که نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع «در حال پیشرفت است».

این مقام وزارت خارجه در عین‌حال تاکید کرده است بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران، بخشی طبیعی از آنچه کشورهای عضو «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) پذیرفته‌اند، است.

XS
SM
MD
LG