لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

تصویب کلیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» در مجلس


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

کلیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» در جلسه روز یکشنبه ۳۱ خرداد مجلس، با برخی تغییرات نسبت به طرح اولیه با ۱۹۹ رای موافق، سه رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر، تصویب شد.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف» از سایت‌های هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس این طرح درعین حال، «دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

براساس مصوبه روز یک‌شنبه مجلس، همچنین، نتیجه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ باید «جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی» به مجلس شورای اسلامی «ارائه شود.»

این درحالی است که در طرح اولیه عنوان شده بود که تفاهم نهایی ایران و گروه ۱+۵ باید به تصویب مجلس برسد.

نمایندگان مجلس در مصوبه خود تأکید کردند که «لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل» باید در متن توافق‌نامه نهایی دربارهٔ برنامه اتمی ایران «درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

براساس این مصوبه همچین «هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست» و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی در این باره «رعایت شود.»

براساس گزارش‌ها، هنگام قرائت متن این طرح، عده‌ای از نمایندگان مجلس به اضافه شدن عبارت «مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید رعایت شود» در بخش‌هایی از این طرح و برخلاف متن اولیه اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در پاسخ به این اعتراض گفت: «شورای عالی امنیت ملی مربوط به دولت نیست و زیر نظر رهبری است و ما نباید دست رهبری را ببندیم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی پیش از تصویب کلیات این طرح نیز تأکید کرد که «این‌گونه طرح‌ها با هماهنگی شورایعالی امنیت ملی به تصویب برسد.»

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه ۲۷ خرداد، فوریت «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران» را تصویب کرده بودند تا این طرح در دستور کار این هفته مجلس قرار گیرد.

در صورت تصویب نهایی، مصوبه روز یک‌شنبه مجلس، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق نهایی با گروه ۱+۵ را را هر ۶ ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی «گزارش دهد.»

براساس این مصوبه همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر ۶ ماه یک بار گزارش «روند حسن اجرای» توافق‌نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی «گزارش می‌کند.»

مصوبه مجلس ایران در حالی تصویب می‌شود که پیش از این هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده بود که نیازی به مقابله با مصوبه سنای آمریکا نیست.

بر اساس مصوبه سنای آمریکا که باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور، نیز آن را امضاء کرده‌است، کنگره آمریکا در مدت ۳۰ روز متن توافق نهایی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که با آن مخالف باشد، می‌تواند این توافق را رد کند.

XS
SM
MD
LG