لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

روباتی که با مغز افراد معلول کنترل می‌شود


کلاه‌های الکترودداری که در سامانه جدید کنترل روباتی هم از آن استفاده شده‌است.
کلاه‌های الکترودداری که در سامانه جدید کنترل روباتی هم از آن استفاده شده‌است.

در جریان یک آزمایش، ۱۹ نفر از جمله ۹ نفر که هر چهار و دست پای آنها معلول است، با موفقیت توانستند روبات‌هایی را که با سامانه «حضور از راه دور» کار می‌کنند با پیام‌های مغز خود کنترل کنند.

این فناوری متکی به جلوه‌های ویژه کار می‌کند و توسط یک مؤسسه پژوهش‌های علمی به نام ای‌پی‌اف‌ال طراحی و ساخته شده‌است.

به گزارش وب‌سایت علمی «فیز اورگ» هدف از طراحی و ساخت این ابزار کمک به احیا حس استقلال و خودکفایی در افراد معلول است. آنها با ذهن خود قادر خواهند بود روبات‌ها را که در نقطه دیگری هستند، کنترل کرده و بخشی از کارهای خود را بدون کمک دیگران انجام دهند.

در این آزمایش که با شرکت افراد مختلف در کشورهای گوناگون انجام شد نتایج مثبتی حاصل شده و در شماره ژوئن مجله مؤسسه مهندسی الکترونیک که روی کنترل روبات توسط ذهن انسان تمرکز دارد، منتشر خواهد شد.

در این آزمایش ۱۹ نفر از کشورهای ایتالیا، آلمان و سوئیس در برنامه کنترل روبات با ذهن خود شرکت داشتند. هر یک از این افراد به مدت چند هفته یک کلاه مجهز به الکترود و قادر به تشخیص علائم مغز را پوشیده بودند. بعد از آنها خواسته شد که با ذهن خود به روبات‌ها فرمان بدهند و این فرمان‌ها توسط کامپیوتر و شبکه اینترنت از خانه آنها به محل استقرار روبات‌ها مخابره شد.

روبات‌ها که در آزمایشگاه مؤسسه علمی ای‌پی‌اف‌ال در سوئیس مستقر بودند، از طریق دوربین‌های ویدئویی، صفحه‌ای برای نمایش تصویر و چرخ‌هایی که زیر آنها قرار دارد، می‌توانستند حرکت کرده و فرامین فرد کنترل‌کننده را اجرا کنند.

تصویر فرد کنترل‌کننده از طریق شبکه اسکایپ روی صفحه تصویری روبات منعکس می‌شد، گو اینکه روبات نماینده فردی است که در محل حضور ندارد و به جای او با افرادی که در محیط آزمایشگاه بودند ارتباط برقرار می‌کرد.

به گفته پروفسور میلان مدیر این پروژه علمی، حتی ۹ فرد معلول نیز توانستند پس از یک دوره ده‌روزه آموزشی این روبات‌ها را به خوبی کنترل کنند.

وب‌سایت علمی «سی نت» نیز در این مورد می‌نویسد که این فناوری نمی‌تواند به انجام همه کارهای روزانه افراد معلول مثل خرید و یا شستشو کمک کند ولی با کمک آن می‌توانند بخشی از محدودیت‌های حرکتی خود را جبران کنند.

روبات‌هایی که برای این پروژه ساخته شده‌اند به یک لپ‌تاپ، چشم الکترونیک یا حسگرهایی برای تشخیص موانع در مسیر حرکت خود و یک پایه چرخدار مجهز هستند و می‌توانند علاوه بر ارتباط از راه دور با فرد کنترل‌کننده، بخشی از حرکت خود در محیط را به شکل خودکار انجام دهند.

به گفته پروفسور میلان مدیر این پروژه علمی، نتیجه کار افراد معلول در استفاده از این روبات‌ها با افراد سالم یکسان بوده‌است.

هر یک از افرادی که در آزمایش شرکت کردند حدود ۱۰ روز آزمایش دیده بودند تا برای دادن فرمان‌های مشخص به روبات روی نکته مشخصی در ذهن خود تمرکز کنند. به عنوان مثال برای دادن فرمان به سمت چپ و یا سمت راست فرد هدایت‌گر روبات همواره باید از دادن یک علامت معین در مغز خود استفاده کند تا دستگاه تشخیص علائم بتواند آن را شناخته و به روبات منتقل کند.

این پروژه علمی بخشی از طرح گسترده‌ای است با عنوان «ابزارهای تعامل مغز و رایانه» که بودجه آن را کمیسیون اروپا تأمین کرده و هنوز در مراحل ابتدایی و آزمایشی قرار داد.

XS
SM
MD
LG