لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

در پی توافق اتمی ایران، اسرائیل خواهان دریافت کمک نظامی بیشتر از آمریکا


موشه یعلون
موشه یعلون

در آستانه سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل، یک روزنامه اسرائیلی خبر داد که این کشور خواهان افزایش کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل به میزان یک و نیم میلیارد دلار دیگر است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در شماره شنبه، ۲۷ تیرماه، اسرائیل این درخواست را با هدف «تقویت امنیت» خود به دنبال «نگرانی» از توافق اعلام شده اخیر میان ایران و قدرت‌های جهانی مطرح می‌کند.

قرار است اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در روزهای آینده به اسرائیل و سپس به عربستان سعودی سفر کند تا در مورد ادامه حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس در پی توافق میان ایران و قدرت های جهانی به آنها «تضمین» بدهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، توافقی را که روز سه‌شنبه، ۲۳ تیر، بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ پس از ۱۲ سال مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران به دست آمد «اشتباهی تاریخی» نامیده و علناً از آمریکا و قدرت‌های مذاکره‌کننده با ایران انتقاد می‌کند.

تا پیش از اعلام توافق با ایران، آمریکا در نظر داشت میزان کمک تسلیحاتی خود به اسرائیل را از سال ۲۰۱۷ از سه میلیارد دلار، حداکثر به سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار افزایش دهد.

اما اکنون، به نوشته جروزالم پست، احتمال افزایش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل تا چهار و نیم میلیارد دلار نیز مطرح است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در روزهای گذشته نوشته بود که آمریکا قصد دارد به ارتش اسرائیل اسکادران دیگری از جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی اف ۳۵ بدهد، زاغه‌های خالی شده ارتش اسرائیل در جنگ تابستان گذشته در غزه را پر کند و همچنین بودجه تحقیق و توسعه سامانه‌های دفاع موشکی را برای ارتش اسرائیل فراهم کند.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز جمعه در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون اسرائیل «چراغ سبز» کشورش برای طرح درخواست دریافت کمک تسلیحاتی بیشتر از آمریکا را تایید کرد.

همزمان یک روزنامه بریتانیایی خبر داده است که دولت بریتانیا نیز محدودیت فروش تسلیحات به اسرائیل را لغو کرده است.

به گزارش روزنامه ایندی‌پندنت در روز جمعه، ۲۶ تیر، وزارت بازرگانی این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ادامه ممنوعیت و محدودیت در فروش جنگ‌افزار به ارتش اسرائیل «ضرورتی ندارد».

محدودیت فروش جنگ‌افزار ساخت بریتانیا به اسرائیل سال گذشته در پی جنگ ارتش اسرائیل در غزه برقرار شد، زیرا افکار عمومی و مخالفان جنگ در بریتانیا به دولت دیوید کامرون فشار سنگینی وارد کردند.

خبر لغو محدودیت فروش جنگ‌افزار به ارتش اسرائیل، یک روز پس از ملاقات فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، منتشر شده است.

برخی از ناظران امور اسرائیل می‌گویند که این کشور همواره از شیوه دریافت امتیاز از کشورهای غربی، به‌ویژه در زمینه تسلیحات، در مواقعی بهره می‌گیرد که بر سر اموری در مورد ایران با غرب اختلاف پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG