لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

آمريکا گزارش‌ها درباره سفر قاسم سليمانی به روسيه را «بررسی می‌کند»


قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس
قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۶ مردادماه گفت که واشینگتن در حال بررسی گزارش‌ها در خصوص سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به روسیه به رغم تحریم‌های سازمان ملل است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سامانتا پاور اظهار داشت: تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همه کشورهای جهان را ملزم می‌کند که به قاسم سلیمانی اجازه سفر به کشورشان را ندهند و تنها با مجوز کمیته ناظر بر تحریم شورای امنیت علیه ایران می‌شود در این زمینه استثنا قائل شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: «تا آنجا که ما می‌دانیم کمیته ناظر بر تحریم‌ها چنین معافیتی صادر نکرده است و اگر چنین مجوزی صادر می‌شد ما خبردار می‌شدیم».

دو مقام امنيتی آمريکا و يک مقام دولت ايران روز جمعه تاييد کردند که فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران به روسيه رفته و با مقام‌های اين کشور ديدار کرده است.

قاسم سلیمانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد و براساس این تحریم، کشورهای عضو سامان ملل موظفند به وی اجازه سفر ندهند.

شبکه خبری «فاکس نیوز» آمریکا روز پنجشنبه گزارش داده بود که قاسم سلیمانی روز ۲۴ ژوئیه (سوم مرداد) وارد مسکو شده و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیدار کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، فرمانده نیروی قدس سپاه سه روز بعد مسکو را ترک کرده است.

این در حالی است که سخنگوی کاخ کرملین گزارش‌ها در مورد دیدار قاسم سلیمانی با ولادیمیر پوتین را رد کرده است.

در همین زمینه، یک مقام ایرانی در گفت‌و‌گو با رویترز تایید کرده که فرمانده نیروی قدس به روسیه سفر و با مقام‌های بلندپایه این کشور گفت‌و‌گو کرده است.

این مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفته که قاسم سلیمانی در نیمه دوم ماه ژوئیه به مسکو سفر کرده و با مقام‌های مسکو در خصوص مسائل منطقه‌ای، صدور موشک‌های «اس ۳۰۰» و دیگر تسلیحات به ایران مذاکره کرده است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا نیز گفته که به رغم توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، تحریم‌ها در مورد قاسم سلیمانی همچنان پابرجا هستند.

فرمانده نیروی قدس علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت در فهرست تحریمی آمریکا و اتحادیه اورپا قرار دارد.

پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گزارش‌هایی در خصوص رفع تحریم‌ها علیه قاسم سلیمانی منتشر شد. در واکنش به این گزارش‌ها، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که رفع تحریم‌های شورای امنیت از قاسم سلیمانی در فاز دوم برنامه جامع اقدام مشترک، و در صورتی‌که ایران به همه تعهدات خود عمل کنند و در پی چند سال انجام خواهد شد.

این عضو ارشد هیات مذاکره کننده آمریکایی تاکید کرده بود که قاسم سلیمانی همچنان در فهرست جداگانه تحریم‌های ایالات متحده، که با اهداف ضد تروریستی اعمال شده‌اند، باقی می‌ماند.

XS
SM
MD
LG