لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

جنتی: توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد


احمد جنتی، خطیب نماز جمعه تهران، گفت که اعتقاد دارد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

توافق هسته‌ای وین و چگونگی تبدیل آن به یک قانون در ایران، محل مناقشه‌ میان دولت حسن روحانی و برخی از اصول‌گرایان شده است. در حالی که دولت اعتقاد دارد توافق هسته‌ای نیازی به مصوبه مجلس ندارد، چهره‌هایی از میان اصول‌گرایان بر ورود مجلس در این زمینه تاکید دارند.

این میان دبیر شورای نگهبان ایران در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۳ مرداد توصیه کرد که دولت حسن روحانی لایحه‌ای را در این باره به مجلس بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جنتی اظهار داشت: «در حال حاضر باید این موضوع از نظر حقوقی بررسی شود که آیا لازم است توافق به مجلس برود یا نه. به نظر من این جزو موافقت نامه‌هایی است که باید در مجلس به تصویب برسد که اگر این طور باشد دولت باید لایحه بدهد.»

با این حال دبیر شورای نگهبان بحث ورود شورای عالی امنیت ملی به این مسئله را نیز رد نکرد. وی اظهار داشت: «البته نظر دیگری هم وجود دارد که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای این توافق کافی است. به هر حال ما نمی‌توانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم بلکه مقامات مسؤول باید به آن رسیدگی کنند تا بلاتکلیف نماند.»

پیش از این از میان روحانیون شاخص جریان اصول‌گرایی آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان گفته بود که بر اساس قانون اساسی، مجلس باید توافق هسته‌ای را تایید کند.

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، هم با اشاره به تفسیر شورای نگهبان تاکید کرده که «هر نوع مناسبت و رابطه‌ای که برای دولت ایران تعهدی ایجاد کند» باید به تصویب مجلس برسد.

با این حال سخنگوی دولت ایران گفته که قرار نیست مجلس به این توافق رای بدهد و این که «توافق باید در چارچوب شورای عالی امنیت مورد رسیدگی قرار گیرد.»

XS
SM
MD
LG