لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

کمیسیون مجلس طرح «اقدام ایران در اجرای برجام» را به صحن علنی فرستاد


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام می‌گوید که تا دو ماه آینده گزارشی «تفصیلی» در بیش از هزار صفحه به مقامات ارشد کشور ارائه خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام می‌گوید که تا دو ماه آینده گزارشی «تفصیلی» در بیش از هزار صفحه به مقامات ارشد کشور ارائه خواهد شد.

یک روز پس از جنجال‌ها درباره طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که این کمیسیون روز دوشنبه ۱۳ مهر این طرح را «با تغییرات بسیار اندکی» تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوذر شفیعی گفت که براساس این تغییرات، زمان ارائه گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای توافق اتمی وین از هر شش ماه یک بار به هر سه ماه یک بار کاهش یافته است.

به گفته وی، این طرح یکشنبه آینده در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد.

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به یک فوریت از طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» رای داد که بر اساس آن به دولت ایران اجازه داده می‌شود تا «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» و به شرط «رعایت ۹ حکم و تکلیف»، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا‌‌‌ همان توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را اجرا کند.

ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتراض برخی نمایندگان را به دنبال داشت و در همین حال حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان این مصوبه را «کلیات ابوالبقاء» و امضای این طرح توسط نمایندگان را «تعجب‌آور و تاسف‌بار خواند».

آقای شریعتمداری در سرمقاله روز دوشنبه روزنامه کیهان همچنین گزارش کمیسیون ویژه برجام مجلس را «مستند و کار‌شناسانه» خواند و تاکید کرد که اجرای توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی را «در بسیاری از عرصه‌ها مخصوصا؛ اقتصادی، امنیتی و علمی با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهد کرد».

یک روز پیش از گفته‌های آقای شریعتمداری، پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام، با انتشار بیانیه‌ای گزارش نهایی این کمیسیون را «یکسونگر» خوانده بودند که «منطبق بر منافع ملی نبوده» و آثار مثبت توافق اتمی وین را «نادیده گرفته است».

با این حال، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام روز دوشنبه خبر داد که این کمیسیون تا دو ماه آینده گزارشی «تفصیلی» در بیش از هزار صفحه را به سران قوا، مقامات ارشد کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ارائه خواهد کرد.

به گفته آقای نقوی حسینی، این گزارش شامل مشروح مذاکرات اعضای کمیسیون برجام با اعضای تیم‌های فعلی و سابق مذاکره اتمی و همچنین دیگر مهمانان این کمیسیون است.

وی تاکید کرد که فعالیت‌ کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس پایان نیافته است.

از سوی دیگر، محمود نبویان عضو کمیسیون برجام ضمن دفاع از گزارش این کمیسیون، هیات رییسه مجلس را متهم کرد که «اجازه نداده» است تا طرح دیگری درباره توافق اتمی وین با امضای ۵۰ نماینده مجلس ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین از وجود «پنج سند» درباره توافق اتمی وین خبر داد و دولت را متهم کرد که از ارائه آن‌ها به مجلس «خودداری» می‌کند.

آقای نبویان از «نقشه راه» که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا شده است به عنوان سند چهارم نام برد و گفت که سند پنجم «توافق یکجانبه میان یکی از مسئولین کشورمان با یک مقام آمریکایی است که در وین صورت گرفته است».

بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیر میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌اند که نقشه راه، محرمانه است.

در مصوبه روز یکشنبه مجلس ایران دولت و نیروهای مسلح ایران موظف شده‌اند که «تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌‌ها و باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند».

در همین حال مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح روز دوشنبه گفت: «هر جای برجام که قدرت دفاعی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، غیر قابل اجرا خواهد بود، این را، هم به داخلی‌ها و هم به بیگانگان می‌گویم».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و سایر اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای ایران، بار‌ها تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای برای برنامه موشکی ایران محدویتی ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی قصد دارد به توسعه و آزمایش موشکی از جمله موشک‌های بالستیک خود ادامه دهد.

این مقام‌ها استدلال کرده‌اند که تداوم محدویت آزمایش‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است، اما از آنجا که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

XS
SM
MD
LG