لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

«تحمیل ۲۵۰۰ میلیون دلار هزینه به کشور» به دلیل تأخیر در اجرای برجام


سیروس ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره اتمی در زمان محمد خاتمی
سیروس ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره اتمی در زمان محمد خاتمی

یک عضو اسبق تیم مذاکره اتمی ایران، خسارت تحریم‌ها به ایران را «۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار » در روز اعلام کرد و گفت که به دلیل بررسی توافق اتمی وین در مجلس و تأخیر در اجرای آن «حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار» هزینه به کشور «تحمیل شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیروس ناصری، روز شنبه ۱۸ مهر، تأکید کرد: «بهتر بود عدم پذیرش برجام به رأی گذاشته شود و نیازی هم به این بررسی‌های پرهزینه و بی‌محتوا در مجلس نبود».

وی در عین حال اضافه کرد که «برجام نمی‌تواند تصویب نشود، چون وضعیت ایران را در یک شرایط نامتناسب نسبت به کشورهای طرف توافق قرار می‌دهد».

گفته‌های آقای ناصری در حالی بیان شده که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه پنجم مهر، گفته بود که ایران «وارد مرحله اجرایی برجام » شده و از این مرحله «در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود به درستی عمل کند»، عبور خواهد کرد.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ایران، نیز روز جمعه گفته بود که «تأخیر زیادی در اجرای برجام نداشته‌ایم و کار بر اساس برنامه در حال پیشرفت است».

وی تاکید کرده بود که «تأخیر تصویب برجام در مجلس، تأخیر زیادی نیست و یک هفته تأخیر مشکلی در روال اجرا ایجاد نمی‌کند».

تقلید از روش کنگره آمریکا

آقای ناصری در بخش دیگری از سخنان خود گزارش کمیسیون برجام مجلس را «سیاسی» و «تقلیدی از روش کنگره آمریکا» برای بررسی توافق اتمی وین خواند.

به گفته آقای ناصری، گزارش کمیسیون برجام «در تحلیل اشتباهات اساسی دارد و هیچ راهکاری هم نشان نداده است».

پیشتر علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت‌پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام روز ۱۲ مهر در بیانیه‌ای گزارش نهایی این کمیسیون را «یک‌سونگر» خوانده و تأکید کرده بودند که این گزارش «منطبق بر منافع ملی نبوده» و آثار مثبت توافق اتمی وین را «نادیده گرفته است».

برخلاف انتقاد پنج عضو کمیسیون برجام و تعدادی از نمایندگان مجلس از گزارش این کمیسیون، برخی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از این گزارش دفاع کرده‌اند.

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، نیز روز جمعه گزارش کمیسیون برجام را حاصل دعوت از «همه کار‌شناسان و صاحب نظران» خوانده بود.

جنجال‌ها درباره گزارش کمیسیون برجام مجلس در حالی ادامه دارد که طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» روز یکشنبه در دستور کار مجلس قرار دارد.

بعضی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس که از حامیان این طرح هستند، درباره تبعات آبستراکسیون احتمالی فراکسیون اصولگرایان به ریاست غلامعلی حداد عادل در جلسه بررسی این طرح هشدار داده‌اند.

در همین حال سیروس ناصری نیز درباره احتمال آبستراکسیون درجلسه علنی بررسی توافق اتمی وین گفت که «بعید است برجام از مجلس عبور نکند».

کمیسیون برجام در گزارش خود که روز ۱۲ مهر در جلسه علنی مجلس قرائت شد، اعلام کرده بود که توافق اتمی وین، «دارای خلأها و ضعف‌های اساسی در حوزه نظامی و امنیتی است که در صورت عدم تجدیدنظر درباره بازرسی از مراکز نظامی، دفاعی و امنیتی و عدم دقت نظر در حین اجرا، مشکلاتی را پیش روی کشور قرار خواهد داد».

با این حال علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز شنبه گفت که تصویب توافق اتمی وین در مجلس «مؤلفه‌های امنیت ملی را در کشور ارتقا می‌دهد» و باعث می‌شود که«توانمندی ژئوپلتیک ایران در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی افزایش یابد».

به گزارش خبر آنلاین، وی تأکید کرد که «امروزه [مفهوم] امنیت ملی از محدودیت تک‌سطحی و تک‌ساحتی خارج شده و ابعاد متعدد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی به بعد نظامی آن افزوده شده است».

آقای ربیعی از «شکل‌گیری یک اقتصاد توانمند»، «امیدمردم به شرایط پسا تحریم » و «افزایش وجهه بین‌المللی» ایران به عنوان نمونه‌هایی از «ارتقای مؤلفه‌های امنیت ملی» پس از اجرای توافق اتمی وین نام برد.

XS
SM
MD
LG