لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ابراز تأسف دبیر شورای نگهبان از افزایش میزان ثبت‌نام‌های انتخاباتی


Iran -- Tehran Friday Prayer leader Ayatollah Ahmad Jannati, on Friday, December 25, 2015.
Iran -- Tehran Friday Prayer leader Ayatollah Ahmad Jannati, on Friday, December 25, 2015.

پس از ابراز نگرانی رئیس خبرگان رهبری از میزان ثبت‌نام‌ها برای نامزدی این مجلس، دبیر شورای نگهبان نیز از افزایش تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ابراز «تأسف» کرد و آن را «ابهام برانگیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، احمد جنتی، در خطبه‌های نماز جمعه چهارم دی ماه، با اشاره به ثبت نام ۸۰۰ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت که «بعضی از آن‌ها یک عبارت عربی را نمی‌توانند درست بخوانند و حتی ... نمی‌توانند قرآن بخوانند؛ نمی‌دانم چرا برای ما زحمت درست می‌کنند».

وی همچنین با اشاره به افزایش تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: «من نمی‌فهمم این فرهنگ از کجا می‌آید برخی می‌گویند... مردم به هر کس که رأی دادند، صلاحیت وی مورد تأیید است و هر فردی که رأی نیاورد یعنی مردم صلاحیتش را تعیین نکردند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور ایران شمار داوطلبانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند، در مقایسه با دوره پیش، بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

این افزایش به ابراز نگرانی محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، انجامید و او روز پنج شنبه با انتقاد از ثبت‌نام ۸۰۰ کاندیدا برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان، از حمله ثبت‌نام برخی از «زنان بدحجاب»، تأکید کرد که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

در واکنش به این گفته‌ها، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز جمعه گفت که از افزایش کاندیداها نگرانی ندارد و اگر کسی فکر می‌کند، «افرادی پشت پرده‌ای دارند» به نهادهای مربوطه مانند وزارت اطلاعات، اطلاع دهد.

«نظارت استصوابی حق‌الناس است»

آقای جنتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که گفته‌های پشین رهبر جمهوری اسلامی درباره «حق‌الناس» بودن رأی مردم «اسباب دست برخی شیاطین شده است» و آنان می‌گویند که هر کسی که کاندیدا شد، حق دارد «وارد مجلس شود».

دبیر شورای نگهبان مدعی شد که فرانسیس فوکویاما، فیلسوف مشهور آمریکا، گفته که برای از بین بردن جمهوری اسلامی باید شورای نگهبان و نظارت استصوابی را از بین برد.

آقای جنتی معترضان به نظارت استصوابی را متهم کرد که «به دنبال ریختن آب به آسیاب دشمن هستند» و افزود: «مقام معظم رهبری فرموده‌اند نظارت استصوابی حق‌الناس است».

وی اضافه کرد: «ما هم دلمان نمی‌خواهد که این افراد از مردم جدا شوند، پس ساز دیگری نزنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اعلام کرده بود که رأی مردم «حق‌الناس» است. تو در عین حال در شهریور امسال هم با دفاع از «حق نظارت استصوابی شورای نگهبان»، این موضوع را بخشی از «حق‌الناس» خواند.

درهمین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار‌ها با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره«حق‌الناس» بودن رأی مردم، از رفتار نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی با دولت حسن روحانی انتقاد کرده و گفته است که «حق‌الناس» بودن رأی مردم تنها محدود به برگزاری انتخابات نیست.

آقای هاشمی رفسنجانی روز ۲۹ آذر نیز، ضمن هشدار تلویحی درباره سلامت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفته بود که «باندی» بودن تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو «قابل قبول نیست».

موضوع تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس از ماه‌های پیش موضوع بحث دولت حسن روحانی و نهادهای زیر نظر رهبری جمهوری اسلامی بوده است.

از جمله حسن روحانی روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، در سخنانی با اشاره به این که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری» گفته‌ بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است».

این سخنان واکنش شدید فرماندهان سپاه پاسداران و منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای را به دنبال داشت، و در این زمینه صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، سخنان آقای روحانی را «عوامانه» توصیف کرد و از شورای نگهبان خواست تا «در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، محکم بایستد».

XS
SM
MD
LG