لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

اژه‌ای: برخی آمریکایی‌ها خواستار مبادله جیسون رضائیان شده‌اند


جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.
جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، می‌گوید «برخی» مقام‌های آمریکایی «تماس گرفته‌اند» و درخواست «مبادله» جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست را مطرح کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید آنها اظهار نظری در مورد این گفته‌ها نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای محسنی اژه‌ای، ۱۳ دی‌ماه، در جمع خبرنگاران گفته است حکم آقای رضائیان صادر شده، اما هنوز به خود او ابلاغ نشده است.

این بار اول نیست که دستگاه قضائی ایران از «صدور» حکم روزنامه‌نگار ایرانی‌آمریکایی و در عین ابلاغ‌نشدن آن سخن می‌گوید.

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از پایان تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد. آمریکا و روزنامه واشینگتن‌پست این اتهام را رد کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی بارها خواستار آزادی او و دیگر شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران شده‌اند.

روزنامه گاردین می‌گوید: در واکنش به تازه‌ترین گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه، با یک مقام ارشد ایالات متحده تماس گرفته که او از اظهار نظر خودداری کرده است.

به گزارش گاردین، این مقام ارشد کاخ سفید گفته است «ما قرار نیست در مورد هر اظهار نظر عمومی مقام‌های رسمی ایران، در مورد شهروندان زندانی و مفقود‌شده خود (در ایران) شرح و توضیح بدهیم. همچنان به همه تلاش‌ها برای بازگرداندن آنها به خانه ادامه خواهیم داد.»

در گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه مشخص نشده «مبادله‌‌» خبرنگار واشینگتن‌پست با چه کسی یا کسانی «مطرح» شده است.

موضوع «مبادله» جیسون رضائیان یا دیگر شهروندان ایرانی‌آمریکایی نیز پیش از این در گفته‌های برخی دیگر مقام‌های ارشد ایرانی، از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، به میان آمده بود.

علاوه بر رضائیان دست‌کم چهار شهروند آمریکایی دیگر در ایران در بازداشت یا زندان به سر می‌برند؛ سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین ارتش ایالات متحده، سیامک نمازی، بازرگان و نزار ذکا، متخصص آی‌تی، دارای تابعیت آمریکایی‌ و لبنانی. در عین حال واشینگتن از تهران خواسته است به پیدا شدن رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال که سال‌های پیش در جزیره کیش ناپدید شده نیز یاری برساند.

تلاش‌ها برای آزادی این شهروندان تا کنون راه به جایی نبرده است.

XS
SM
MD
LG