لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

بحرین تمام پروازهایش را به ایران قطع کرد


شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۵ دی‌ماه خبر داد که بحرین تصمیم گرفته است تا تمامی پروازها از آن کشور به ایران و از ایران به بحرین را متوقف کند.

بحرین یک روز پیش از آن نیز از تصمیم خود مبنی بر قطع مناسبات سیاسی با ایران خبر داده و به هیات دیپلماتیک ایران در منامه ۴۸ ساعت فرصت داده‌ بود تا خاک آن کشور را ترک کنند.

خبرگزاری رسمی بحرین، «بی‌ان‌اِی»، در این رابطه بیانیه‌ای را از قول دولت این کشور منتشر کرد که در آن آمده‌ است: «پس از اقدام بزدلانه‌ای که علیه برادران ما در سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد صورت گرفته - اقدامی که نشان از نقض فاحش عهدنامه‌های بین‌المللی و سیاست‌های ناگوار فرقه‌گرایانه دارد - ما نه می‌توانیم خاموش بنشینیم و نه این‌که [حضور دیپلماتیک ایران را] بپذیریم.»

عربستان سعودی روز یک‌شنبه در اقدامی مشابه پروازها از آن کشور به ایران را به تعلیق در آورده و اعلام کرد که مناسبات تجاری خود با ایران را به خاطر «دخالت‌های ایران در امور داخلی عربستان» قطع می‌کند.

این اقدامات در واکنش به اعتراضاتی صورت می‌گیرد که در ایران نسبت به اعدام یک روحانی پرنفوذ شیعه در عربستان صورت پذیرفته است.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد صورت گرفت که در نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند.

عیسی الحمادی، وزیر امور اطلاع‌رسانی بحرین، در مصاحبه با شبکه العربیه حکومت ایران را متهم کرده‌است که خود اجازه داده تا حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد انجام شود.

این در حالی است که دولت ایران این حملات را محکوم کرده و گفته‌است که حمله‌کنندگان مجازات خواهند شد.

در مناقشه تازه میان ایران و عربستان، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس، و هم‌چنین مصر و اردن از عربستان اعلام حمایت کرده‌اند.

تظاهرات در بحرین در اعتراض به اعدام شیخ نمر

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که روز سه‌شنبه صدها شیعه بحرینی در منطقه سِتره در جنوب پایتخت این کشور در اعتراض به اعدام شیخ نِمر توسط عربستان دست به تظاهرات زده‌اند.

بنا بر این گزارش، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای چندین معترض را زخمی کرده و معترضان نیز به سوی پلیس کوکتل‌مولوتف پرتاب کرده‌اند.

شیعیان در بحرین از نظر جمعیتی در اکثریت قرار دارند اما حکومت سنی‌مذهب این کشور از هم‌پیمانان نزدیک عربستان سعودی است.

اظهارات نوبخت در مورد «دست‌های پشت صحنه» حمله به سفارت

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود درباره حمله‌های صورت گرفته به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران گفت: «اتفاقات اخیر نسبت به سفارت عربستان از نظر شرعی قابل توجیه نیست و از نظر قانونی نیز در شأن ملت بزرگوار ایران نیست».

وی افزود: «بنابراین باید به دقت بررسی شود که چه دست‌هایی پشت صحنه است که تلاش می‌کنند این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهند و دستگاه قضایی با قدرت در حال پیگیری موضوع است و با هر کس خلافی انجام داده باشد عامداً یا غیرعامداًَ برخورد می‌شود».

نوبخت در ادامه در واکنش به تصمیم عربستان برای قطع رابطه با ایران گفت: «عربستان که سیاست ناپخته و کم‌تجربگی انجام می‌دهد، متضرر خواهد شد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است و اتفاقاً شاهد استقبال انبوه کشورها برای توسعه روابط هستیم، بنابراین عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را تأمین می‌کند که نگران آن باشیم؟»

یک روز پیش از این، محسن کاظمینی، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران نیز گفت که حمله به سفارت عربستان در تهران «کاملاً سازماندهی‌شده» و «کار بسیار غلط و اشتباهی» بود.

در روزهای اخیر در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به اعدام شیخ نمر، گفت که «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی» را خواهد گرفت.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، اما در کنار محکوم کردن اعدام شیخ نمر، بخشی از سخنانش را به تقبیح حمله «افراطی‌ها» به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران اختصاص داده و این حملات را برابر با «توهین به نظام» دانست.

XS
SM
MD
LG