لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

امام جمعه تهران تلویحا عربستان را به حمله به سفارت خود متهم کرد


در تهران و شهرهایی مانند سمنان پس از نماز جمعه راهپیمایی‌هایی در اعتراض به اعدام شیخ نمر برگزار شده است.
در تهران و شهرهایی مانند سمنان پس از نماز جمعه راهپیمایی‌هایی در اعتراض به اعدام شیخ نمر برگزار شده است.

محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، ضمن محکوم کردن حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران گفت که این کار را «گروهی پشت صحنه رهبری می‌کردند که از خود دشمنان بودند، می‌خواستند توپ را به زمین ما بیندازند و دست‌شان را بالا بگیرند و قطع مراوده کنند، اما از افراد احمق نیز استفاده کردند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای امامی کاشانی در نماز جمعه روز ۱۸ دی‌ماه در تهران گفت که حمله به سفارت سعودی «هم جرم و هم خیانت است» و «معلوم است که در آن نفوذ‌ی‌ها نقش داشته‌اند».

امام جمعه تهران افزود که در حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران «افراد نادان نیز حضور داشتند» و «امام صادق می‌فرمایند از رفاقت با احمق دوری کن که می‌خواهد به تو نفع برساند اما ضرر می‌رساند».

محمد امامی کاشانی در عین حال با بیان این که «جنایات منطقه با برنامه‌ریزی اسرائیل، حمایت آمریکا و پول‌های عربستان انجام می‌شود»، آن چه را «جنایت آل‌ سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله نمر» خواند نیز محکوم کرد.

در مشهد هم احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، حمله به سفارتخانه‌ها را «جایز» ندانسته، اما گفت که «همزمان با اعدام شیخ نمر و بالا گرفتن اعتراضات مردمی با آتشی که سعودی‌ها درون سفارت خود افروختند دست به بهانه‌جویی زدند تا با ایران قطع رابطه کنند».

بدین ترتیب آقای علم‌الهدی نیز مانند امام جمعه تهران سعودی‌ها را پشت پرده حمله به سفارت خود در تهران دانست.

به گفته امام جمعه مشهد، «یکی از ماموران امنیتی در میان تظاهرات مردم قم در قبل از انقلاب سنگی را به سوی شیشه بانک پرتاب کرد و مامور دوم سنگ دوم را زد و سپس با اوج گرفتن این حرکت بهانه‌ای برای به گلوله بستن مردم پیدا کردند.»

آقای علم‌الهدی سپس افزود که «این شگرد شیطانی تمامی دشمنان است و در حوادث اخیر نیز دولت عربستان همین شگرد را به کار برد.»

امام جمعه مشهد در عین حال تاکید کرده است که «اعتراضات نباید منجر به بهانه دادن به دشمن شود».

ده‌ها تن از افراد موسوم به «لباس‌شخصی» و معترض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه تبعه عربستان سعودی، روز شنبه، ۱۲ دی، با حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به تخریب بنا و غارت اموال آن پرداختند. مهاجمان بخش‌های مختلف این دو ساختمان را نیز به آتش کشیدند.

مقام‌های امنیتی ایران ابتدا مهاجمان را «عوامل خودسر» معرفی کردند و سپس گفتند که این افراد «نیروهای حزب‌اللهی نبودند».

جمهوری اسلامی این حادثه را محکوم کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعدادی از دولت‌های جهان نیز حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران را محکوم کرده‌اند.

متعاقب این رخداد در تهران و مشهد، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورها نیز یا رابطه خود را با ایران قطع کردند یا آن را کاهش دادند.

در حقوق و قوانین بین‌الملل، اماکن دیپلماتیک کشورها در خاک کشورهای دیگر جزء خاک کشور مبدا به شمار می‌آیند.

با وجود این، در سال‌های پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، معترضان در ایران بارها به سفارت‌های آمریکا، بریتانیا، کویت، دانمارک و عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG