لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

گزارش اولیه ارتش آمریکا در مورد بازداشت و آزادی ملوان‌ها


تصاویر منتشرشده از سوی ایران، دو قایق آمریکایی را نشان می‌دهد
تصاویر منتشرشده از سوی ایران، دو قایق آمریکایی را نشان می‌دهد

ارتش ایالات متحده در گزارشی اولیه در مورد جریان بازداشت و آزادی ۱۰ ملوان نیروی دریایی خود به دست سپاه پاسداران در خلیج فارس، گفته است تمام متعلقات قایق‌های توقیف‌شده، به جز سیم‌کارت‌های دو تلفن ماهواره‌ای، بازگردانده شده‌اند.

در گزارشی که «ستاد فرماندهی مرکزی»، ناظر بر عملیات آمریکا در غرب و شمال آسیا، منتشر کرده، پاسخی به پرسش‌های اصلی مانند ورود ملوان‌ها به آب‌های ایران، داده نشده است.

البته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده تاکید کرده است که گزارش منتشرشده، گزارشی اولیه از رخدادهای ۱۲ تا ۱۳ ژانویه است و «تحقیقات انجام‌شده به وسیله فرماندهی نیروی دریایی در ۱۴ ژانویه، جزئیات دقیتری از وقایع را در بر خواهد گرفت».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحقیقات بر رفتار با بازداشت‌شدگان، از جمله احتمال هرگونه بازجویی از طرف ایران، متمرکز است.

پیش از این اش کارتر، وزیر دفاع آمریکا، گفته بود تحقیقات حاکی‌ست که تفنگداران نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس به دلیل «اشتباه ناوبری» وارد آب‌های ایران شدند.

البته هنوز مشخص نیست آنچه «اشتباه ناوبری» عنوان شده، چگونه رخ داده است.

بنا بر گزارش اولیه، آنها بر قایق‌هایی کوچک با عنوان قایق‌های «ریوراین» سوار بودند؛ «مسیر طراحی‌شده، پایین‌تر از میانه خلیج فارس و تنها در آب‌های کویت و بحرین، و نه هیچ کشور دیگری، بود».

آنها در آب‌های بین‌المللی سوخت‌گیری کرده‌اند. بنا بر گزارش اولیه، ۱۰ دقیقه پس ازسوخت‌گیری، مقر ستاد فرماندهی مرکزی در بحرین، گزارشی دریافت کرده است که ایران پرسش‌هایی از ملوانان طرح کرده‌است.

تصاویر منتشرشده از طرف ایران ملوان‌های بازداشت‌شده را نشان می‌دهد
تصاویر منتشرشده از طرف ایران ملوان‌های بازداشت‌شده را نشان می‌دهد

۲۶ دقیقه بعد رابطه مقر آمریکایی در بحرین با ملوان‌های قطع شده است. در همان زمان عملیات گسترده‌ای برای یافتن آنها آغاز شده است.

آمریکایی‌ها تلاش‌ کرده‌اند با یگان‌های مستقر در جزیره فارسی ارتباطات برقرار کنند. آنها تلفنی موضوع را به اطلاع گارد ساحلی ایران رسانده‌اند. ساعاتی بعد یک ناو آمریکایی از سوی ایران پیامی در ارتباط با بازداشت ملوان‌ها دریافت می‌کند.

گفته شده در واحدی از زمان، یکی از قایق‌ها دچار مشکل فنی شده و ملوان‌ها برای رفع مشکل توقف کرده‌اند. پس از آن است که نیروهای ایرانی سر رسیده‌اند؛ نخست دو قایق کوچک مسلح و سپس دو شناور نظامی. بین دو طرف مشاجراتی صورت گرفته اما گلوله‌ای شلیک نشده است؛ ملوان‌ها بازداشت شده و قایق‌های آن‌ها توقیف می‌شود.

بازداشت ملوان‌های آمریکایی و توقیف قایق‌های آنها، تنها ساعاتی پیش از آخرین سخنرانی سالیانه باراک اوباما، در مورد «وضعیت کشور» صورت گرفت و در عین حال با موجی از انتقادها از سوی گروهی از جمهوری‌خواهان، از جمله نامزدهای ریاست‌جمهوری همراه شد.

ملوان‌ها یک روز پس از بازداشت آزاد شدند و قایق‌های آنها نیز پس داده شد.

XS
SM
MD
LG