لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس افتتاح می‌شود


مجمع جهانی اقتصاد روز چهارشنبه، ۳۰ دی، در حالی در داووس سوئیس افتتاح می‌شود که دو مقام عالی‌رتبه دولت ایران نیز در آن حضور یافته‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، به همراه محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌ جمهور ایران، تهران را به مقصد داووس ترک کرده‌اند.

در همین حال بر اساس اعلام وب‌سایت مجمع جهانی اقتصاد، آقای ظریف و آقای نهاوندیان روز چهارشنبه در نشستی با عنوان «گام‌های بعدی ایران و جهان» سخنرانی خواهند کرد. عنوان این نشست اشاره به لغو تحریم‌های جهانی علیه ایران در پی توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی دارد.

پس از آن نیز محمدجواد ظریف در کنفرانسی خبری حضور خواهد یافت که به همین موضوع لغو تحریم‌ها و همین‌ طور تحولات منطقه اختصاص دارد.

عناوین دیگر نشست‌های این دوره مجمع جهانی اقتصاد همچنین حکایت از آن دارد که بحران‌های جهانی ماه‌های اخیر مانند هجوم پناه‌جویان به اروپا و حملات خونین پاریس، بیروت و آنکارا نیز در کانون توجه برگزارکنندگان مجمع قرار دارد.

مسئله دیگر کاهش رشد اقتصادی در چین است که مجمع جهانی اقتصاد بر آن تمرکز کرده و در نهایت، تغییرات جوی و معضلاتی که محیط زیست با آن دست به گریبان است، موضوع دیگری است که اجلاس داووس به آن می‌پردازد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که لئوناردو دی‌کاپریو، چهره شاخص هالیوود که مدت‌هاست در زمینه محیط زیست هم فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه در داووس نطق کرده است.

او در بخشی از نطق خود گفت: «سیاره ما را نمی‌توان نجات داد مگر آن که اجازه دهیم سوخت‌های فسیلی زیر خاک باقی بماند، جایی که به آن تعلق دارد. بیست سال قبل ما این معضل را نوعی اعتیاد به سوخت‌های فسیلی می‌دانستیم. امروز ابزار این را در اختیار داریم که به این اعتیاد پایان دهیم.»

در اجلاس اخیر تغییرات آب و هوایی که در پاریس برگزار شد، سران کشورهای جهان به توافقی تاریخی برای نجات زمین دست یافتند که از جمله آنها توافق بر سر کاهش گازهای کلخانه‌ای و استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

XS
SM
MD
LG