لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

وزیر ارتباطات: برخی نهادها برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی فشار آوردند


محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران روز جمعه گفت: «برخی نهادها برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و قطع نت فشار آوردند اما مقاومت کردیم.» وی همچنین ادعا کرد که «کندی نت و قطع شدن تلگرام در روزهای اخیر ربطی به انتخابات نداشته است».

در برخی از دوره‌های پیشین انتخابات در ایران، ابزارهای اطلاع‌رسانی از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تحت محدودیت‌هایی قرار می‌گرفت و از جمله در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ۸۸، حتی سامانه ارسال و دریافت پیام کوتاه هم قطع بود.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر ارتباطات ایران در پاسخ به این پرسش که طی دو روز مانده به انتخابات، ایران شاهد قطعی و کندی شدید نت و همینطور قطع شدن تلگرام بوده، گفت: «همه مشکلات پیش آمده در فضای مجازی مرتبط به ما نیست. وقتی سرورهای برخی شبکه‌هایی در خارج از کشور دچار مشکل می‌شود این شبکه‌ها به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند اما این موضوع به ما و یا انتخابات مرتبط نیست.»

وی افزود: «در رابطه با قطعی تلگرام هم می‌شود گفت که این موضوع قطعا از طرف ما نبود و مشکل هم برطرف شده است.»

گزارش‌های رسیده در روزهای اخیر حاکی از اختلال در سایت‌های خبری و شبکه‌های اطلاع رسانی بود و برخی از سایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند.

آقای واعظی همچنین با اشاره به جلسات شورای عالی فضای مجازی در آستانه انتخابات اظهار داشت: «در این جلسات رایزنی‌های زیادی انجام دادیم. برخی از نهاد‌ها فشارهایی وارد کردند که در آستانه انتخابات اینترنت قطع و یا برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند. اما ما با این موضوع مخالفت کردیم و خوشبختانه با ادامه گفت‌و‌گو‌ها همه را متقاعد کردیم که نیازی به این اقدامات نیست.»

وزیر ارتباطات اخیرا گفته بود که «۱۱ دانشگاه در زمینه فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی در حال فعالیت هستند و اولین تست آن بر روی برخی شبکه‌های اجتماعی در حال اجراست.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از سازمان آمریکایی «خانه آزادی»، حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، این دسترسی با سانسور و فیلترینگ همراه است و بسیاری از ایرانی‌ها ناچارند که از فیلترشکن استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG