لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

آمریکا خواستار آزادی هرچه سریعتر باقر و سیامک نمازی شد


سیامک و باقر نمازی.
سیامک و باقر نمازی.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز ۲۸ اسفندماه از دولت ایران خواست هرچه سریعتر باقر و سیامک نمازی، دو شهروند آمریکایی ایرانی را آزاد کند.

گزارش‌ها حاکی است که سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، در مهرماه سال جاری و باقر نمازی، و نماینده پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، درچند کشور افریقایی، در بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند.

باقر نمازی، ‌ پدر سیامک نمازی، ۸۰ سال سن دارد و خانواده وی نگران بیماری قلبی او هستند. به گفته همسر باقر نمازی این پدر و پسر در زندان اوین هستند.

ایران تابعیت دوگانه شهروندان آمریکایی- ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد و از آنجا که تهران و واشینگتن روابط دیپلماتیک ندارند و سفارت سوئیس در تهران به عنوان حفاظت منافع آمریکا عمل می کند.

جان کربی در پاسخ به ایمیل خبرگزاری فرانسه در این خصوص گفته است: «ما عمیقا نگران گزارش‌ها در خصوص بازداشت سیامک و باقر نمازی در ایران هستیم.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، این برای نخستین بار است که وزارت خارجه آمریکا در خصوص هویت این دو شهروند آمریکایی-ایرانی بازداشتی، موضع گیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: ما از اتهامات علیه این دو آگاه نیستیم و باور داریم، بازداشت این دو نفر (که گزارش شده در ایران دستگیر شده‌اند) ناعادلانه است.

جان کربی اضافه کرده است: ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم اجازه دسترسی به خدمات کنسولی از طریق سفارت سوئیس به این دو بدهند و هر چه سریعتر آنهارا آزاد کرده تا به آغوش خانواده خود بازگردند.

پیشتر نیز صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز پنجشنبه ۱۳ اسفندماه نسبت به وضعیت باقر نمازی در زندان ابراز نگرانی کرده بود.

باقر نمازی، ۸۰ ساله، استاندار خوزستان در زمان محمدرضا پهلوی و نماینده یونیسف در کشورهای سومالی، مصر و کنیا تا پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۹۶، تقریبا ۱۰ روز پیش، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در توصیه‌ای نسبت به سفر شهروندان این کشور به ایران هشدار داده است.

این وزارت خانه گفته بود، هرچند که سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حفاظت منافع آمریکا عمل می‌کند، اما این دفتر قادر به ارائه بسیاری از خدمات به شهروندان آمریکایی در ایران نیست.

وزارت خارجه آمریکا همچنین به شهروندان این کشور هشدار داده است، از آنجا که ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل به سفارت سوئیس نیز اجازه فراهم کردن خدمات حمایتی از شهروندان دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG