لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

لغو سخنرانى مصطفی معین «به دستور دادستان اهواز»


یک تشکل دانشجویی و معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر دادند که سخنرانی مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، که بنا بود روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، دراین دانشگاه برگزار شود، به دستور دادستان اهواز لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ساسان موگهی ،معاون دانشجویی دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز، خبر داد که همایش «حق رأی و اصلاحات نظام اجتماعی»که بنا بود با سخنرانی مصطفی معین در این دانشگاه برگزار شود، «به دستور مقام قضایی» لغو شده است.

به گفته آقای موگهی، این سخنرانی «با استناد به قوانین انتخاباتی و با توجه به این‌که هنوز زمان تبلیغات مرحله دوم فرا نرسیده و استفاده از امکانات دولتی در راستای تبلیغات ممنوع است»، لغو شده است.

در همین حال «انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام» دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عده‌ای با استناد به «پوستری مجهول اقدام به فشار به دانشگاه کردند» و سخنرانی آقای معین در نهایت با حکم دادستان اهواز لغو شده است.

براساس گزارش‌ها پیش از برگزاری این همایش اعلام شده بود که نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات اهواز نیز دراین همایش حضور دارند.

با این حال به گفته این انجمن اسلامی، اعضای فهرست «امید»، فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان، «با توجه به جوسازی‌های صورت گرفته رسما از حضور در برنامه انصراف داده بودند» ولی با این وجود دادستانی دستور لغو این برنامه را صادر کرده است.

مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، نامزد برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب از جمله حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بود. آقای معین در انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه شیراز کاندیدا شده بود اما رد صلاحیت شد.

در گفته‌های معاون دانشجویی و «انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام» دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره‌ای به لغو سخنرانی علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در این دانشگاه نشده است.

با این حال وب‌سایت کلمه خبر داد که سخنرانی علی مطهری و مصطفی معین در این دانشگاه به دستور «دادستان اهواز» لغو شده است.

سال گذشته نیز سخنرانی تعدادی از شخصیت‌های سیاسی به دلیل اخلال در آنها نیمه‌تمام مانده و یا پیش از برگزاری لغو شده بود.

از جمله سخنرانی‌های الهه کولایی در شیراز و اراک، و سخنرانی رسول منتجب‌نیا و هادی غفاری در کرج «به دلیل تهدید نیروهای تندرو» پیش از برگزاری لغو شده بود.

روز دوشنبه ۱۶ آذر ۹۴ نیز سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک آور» در سالن مراسم لغو شده بود.

در همان روز همچنین سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی، دو فعال اصلاح‌طلب، در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از تجمع نیروهای بسیج دانشجویی و «حمله» آنان به آذر منصوری برگزار نشد.

پیش از آن نیز به سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج و سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک حمله شده بود.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به حمله به برخی از این سخنرانی‌ها، تنها توصیه کرده بود که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

در همین حال دادگاه حمله به علی مطهری در شهر شیراز در ۱۸ اسفند ۹۳، شش نفر از حمله‌کنندگان به او را به دو سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق «تعلیقی» و دو حمله‌کننده دیگر را به چهار و نیم ماه حبس و ۳۷ ضربه شلاق «تعلیقی» محکوم کرده که این حکم‌ها به مدت دوسال و یک سال «تعلیق» شده‌اند.

در احکام «تعلیقی»، اگر متهم در مدت تعیین‌شده توسط دادگاه به دلیل جرم مشابه دیگری محکوم نشود، حکم صادره اجرا نخواهد شد.

علی مطهری مهاجمان به خود در شیراز و «آمران» آنها را تلویحا وابسته به سپاه پاسداران معرفی کرده و مصطفی ترک‌ همدانی وکیل او نیز خبر داده که «آمران» حمله به موکلش دارای «سمت‌های نظامی بودند» و بخش دوم این پرونده در دادسرای نظامی استان فارس «در حال رسیدگی است».

XS
SM
MD
LG