لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

مقتدی صدر خواستار ازسرگیری تظاهرات در بغداد شد


مردم بغداد روز گذشته نیز در حمایت از خواسته‌های مقتدی صدر در میدان آزادی بغداد دست به تحصن زدند
مردم بغداد روز گذشته نیز در حمایت از خواسته‌های مقتدی صدر در میدان آزادی بغداد دست به تحصن زدند

مقتدی صدر، روحانی شیعه در عراق، روز چهارشنبه از حامیان خود خواست تا مجددا در بغداد دست به تظاهرات و تحصن بزنند. رهبر جنبش صدر علت برگزاری این اعتراضات را درخواست از پارلمان برای پایان دادن به مشاجره سیاسی و فرقه‌ای و تایید کابینه عنوان کرده است.

مقتدی صدر در بیانیه‌ای خواستار آن شده «تظاهرات‌های صلح‌آمیز به همان شدت گذشته یا بیشتر ادامه یابد تا به این ترتیب سیاست‌مداران و عشاق فساد تحت فشار قرار گیرند.»

این روحانی شیعه در بیانیه خود تاکید کرده که کسی نمی‌تواند مقابل این اعتراض‌ها بایستد که اگر این اتفاق بیفتد، انقلاب جهتی دیگر خواهد گرفت.

مقتدی صدر همچنین از نمایندگان تحت حمایت‌اش در پارلمان عراق خواسته تا در هیچ جلسه‌ای مگر جلسه مربوط به تایید کابینه شرکت نکنند و در هیچ گونه تحصنی که منجر به تعویق جلسه تایید کابینه شود، شرکت نکنند.

نمایندگان پارلمان بغداد از هفته گذشته دست به تحصن در صحن مجلس زده‌اند. خواسته آن‌ها این است که رئیس مجلس، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق از قدرت کنار بروند. قرار بود که روز پنجشنبه کنار گذاشته شدن رئیس مجلس به رای گذاشته شود که دقایقی پیش از رای‌گیری با بالا گرفتن بحث و جدل‌های درباره رئیس بعدی، رای‌گیری ملغی شد.

همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، صبح پنجشنبه، دوم اردیبهشت ماه، در تماسی تلفنی با حیدر عبادی گفت‌وگو و بر حمایت همه جانبه ایران از عراق در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. حسن روحانی ابراز امیدواری کرده است که با توجه به شرایط عراق، تحولات داخلی عراق هرچه سریع‌تر و با درایت مسئولان عراقی به سرانجام مطلوب برسد.

در پی بالا گرفتن اعتراضات به فساد دولتی در عراق، حیدرعبادی، نخست‌وزیر، در زمستان اعلام کرد که کابینه جدیدی معرفی می‌کند تا با پدیده فساد در عراق مبارزه کند، با این حال تایید این کابینه به دلیل اعتراضات و مشاجرات به تعویق افتاده است. آخرین طرحی که عبادی برای رای‌گیری به پارلمان سپرده بود، کابینه‌ای متشکل از تکنوکرات‌ها بود.

این نخستین بار نیست که مردم بغداد به درخواست مقتدی صدر دست به تحصن و اعتراض می‌زنند. روز ۲۸ اسفندماه یک تحصن طولانی در منطقه سبز بغداد آغاز شد که چند روز ادامه پیدا کرد. منطقه سبز بغداد مقر بسیاری از دفاتر دولتی، سفارت‌خانه‌ها، خانه وزرا، وکلا و دیپلمات‌های خارجی است و تحت تدابیر شدید امنیتی اداره می‌شود.

مقتدی صدر از خانواده‌ای پرنفوذ می‌آید که در سال ۲۰۰۳ و با ورود نیروهای آمریکایی به عراق، از شیعیان پیرواش خواست تا علیه آمریکایی‌ها به پا خیزند. نام او مجددا با اعتراض‌ها به فساد در عراق بر سر زبان‌ها افتاده است.

کشور نفت‌خیز عراق در فهرست کشورهای فاسد جهان موسسه بین‌المللی شفافیت، از میان ۱۶۸ کشور، رتبه ۱۶۱ را داراست.

XS
SM
MD
LG