لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

هشدار در مورد وقوع «فاجعه انسانی» در فلوجه


نیروهای ارتش در حال کمک به غیرنظامیانی که موفق به فرار شده‌اند
نیروهای ارتش در حال کمک به غیرنظامیانی که موفق به فرار شده‌اند

سازمان ملل هشدار داده است که شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی از غیرنظامیان در فلوجه به عنوان «سپر انسانی» استفاده کنند. نیروهای نظامی و امنیتی عراق در حال انجام عملیات بزرگی علیه این گروه برای بازپس‌گیری کامل شهر هستند.

سازمان ملل می‌گوید گزارش‌هایی وجود دارد که گروه «حکومت اسلامی» (داعش) صدها خانواده را جمع کرده و می‌خواهد از آنها در مرکز شهر به عنوان «سپر انسانی» استفاده کند. این بار اول نیست که داعش دست به چنین اقدامی می‌زند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یان اگلند، دبیر کل «شورای پناهجویان» و از مسئولین ارشد هماهنگی اقدامات بشردوستانه ملل متحد در منطقه، ۱۱ خرداد ماه، هشدار داده که «یک فاجعه در راه است».

آقای اگلند گفته است «طرف‌های درگیر، پیش از آنکه خیلی دیر شود و افراد بیشتری کشته شوند، باید خروج امن غیرنظامیان را تضمین کنند».

با این همه به نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان غیرنظامی همچنان در شهر گیر افتاده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید شماری در حدود ۳۷۰۰ نفر موفق شده‌اند طی هفته گذشته از شهر فرار کنند؛ آن‌هم کسانی که عمدتا ساکن مناطق حاشیه‌ای این شهر بودند.

تصاویر خبرگزاری آسوشیتدپرس گوشه‌هایی از عملیات ارتش را در ۳۰ مه نشان می‌دهد

آریان رومری، سخنگوی سازمان امور پناهجویان ملل متحد، گفته است «می‌دانیم که [شبه‌نظامیان داعش] از خروج غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند».

خانم رومری در عین حال افزوده گزارش‌هایی از برخی کسانی که موفق به فرار شدند در دست است که افراطیون آنها را مجبور می‌کردند در شهر همراه آنها از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت کنند.

به گزارش رویترز نیروهای یگان واکنش سریع ارتش عراق که در حال پیشروی به داخل شهر بوده، شب گذشته در نیم‌کیلومتری منطقه «شهدا» متوقف شدند. شهدا در جنوب شرقی شهر، از مناطق مسکونی اصلی در فلوجه است.

پیش‌تر آیت‌الله سیستانی، از مهم‌ترین روحانیون شیعه عراق نیز خواستار حفظ جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی شده بود.

فلوجه در ۵۰ کیلومتری پایتخت عراق، دو سال پیش به تصرف داعش در آمد و از نخستین شهرهای عمده عراق بود که به «خلافت» خودخوانده این گروه افراطی متصل شد.

نیروهای نظامی و امنیتی عراق در عملیات خود علیه «حکومت اسلامی» از پشتیبانی هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده برخوردار هستند. تصاویر منتشر شده حاکی‌ست قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز در میان شبه‌نظامیان عمدتا شیعه آن کشور حاضر شده‌است. گفته شده شبه‌نظامیان شیعه در عملیات ورود به مرکز شهر نقشی نخواهند داشت و در حاشیه آن حضور دارند. علاوه بر «حشد الشعبی»، جنگجویان داوطلب از عشایر سنی نیز در عملیات آزادسازی فلوجه حضور دارند.

مقام‌های ارتش عراق روز گذشته اعلام کردند یک ضدحمله «حکومت اسلامی» را دفع کرده و ۷۵ نفر از شبه‌نظامیان را کشته‌اند، اما هنوز شمار قربانیان نیروهای دولتی مشخص نیست.

عملیات بازپس‌گیری فلوجه در زمانی صورت می‌گیرد که دولت حیدر عبادی، با تنش‌ها و بحران‌های سیاسی نیز روبه‌رو است. نخست‌وزیر عراق از گروه‌ها و احزاب سیاسی خواسته اختلافات خود را کنار گذاشته و به حمایت از ارتش در جریان عملیات فعلی بپردازند.

XS
SM
MD
LG