لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

بریتانیا در مورد خطر بازداشت در ایران به شهروندان خود هشدار داد


 نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی
نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی

وزارت خارجه بریتانیا، به شهروندان خود، به ویژه شهروندان ایرانی‌بریتانیایی، هشدار داده است که سفر به ایران ممکن است آن‌ها را در خطر بازداشت قرار دهد؛ این اصلاحیه مسافرتی، با ادامه بازداشت شهروندان دوتابعیتی اضافه شده‌است.

وزارت خارجه بریتانیا در پی دستیابی به توافق اتمی، هشدار پیشین خود در مورد سفر به ایران را به طور مشخصی کاهش داده بود. اما با ادامه بازداشت‌ها، بریتانیا به شهروندان خود هشدارد داده است «هر رفتاری، که حتی قابل توضیح مشخصی نیست، ممکن است شما را با خطر روبه‌رو کند، مهم هم نیست تا چه اندازه آن را بی‌ضرر و بی‌خطر بدانید».

هشدار فعلی وزارت خارجه بریتانیا، البته همچنان بهتر از هشدارهای پیش از توافق اتمی‌ست که به طور کلی از شهروندان خواسته بود، به جز در موارد بسیار ضروری از سفر به ایران خودداری کنند. با این همه در زمانی صادر شده که دولت حسن روحانی در تلاش برای بهبود رابطه با لندن است.

نازنین زاغری، شهروندی با تابعیت دوگانه ایرانی‌بریتانیایی، پس از روی کار آمدن حسن روحانی بازداشت شد.

دلیل بازداشت خانم زاغری دقیقا مشخص نیست، اما سپاه پاسداران ایران در کرمان، پیشتر بیانیه‌ای صادر کرده او را به «مشارکت» در آنچه «پروژه براندازی» عنوان شده، متهم کرده‌است. وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید پی‌گیر پرنده خانم زاغری‌ست، ریچارد رتکلیف، همسر بریتانیایی او نیز این اتهام‌ها را «خنده‌دار» توصیف کرده‌است.⇦ بیشتر بخوانید

خانم زاغری کارمند بنیاد تامسون رویترز بود و خبرگزاری رویترز می‌گوید کار او هیچ ارتباطی با ایران نداشته‌است.

یک ماه پس اتهام‌های سپاه، در ۲۱ تیر ماه، دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای برخی از پرونده‌های «مهم» از جمله پرونده‌های نازنین زاغری، نیز هما هودفر، سیامک نمازی، نزار زکا و هفت تن از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ خبر داد.

وضعیت یکی دیگر از شهروندان دوتابعیتی بریتانیا نیز در ایران نامشخص است؛ کمال فروغی، که وزارت خارجه بریتانیا، پیشتر گفته بود در تلاش برای دسترسی به او است. آقای فروغی یک بازرگان است که از سال ۲۰۱۱ میلادی خبر زیادی از وضعیتش در دست نیست.

اکنون این احتمال مطرح شده که ایران در پی «تبادل» زندانی با بریتانیاست.

روزنامه گاردین به نقل از ریچارد رتکلیف می‌گوید گمانه‌هایی وجود دارد که ایران یا دست‌کم سپاه پاسداران به دنبال تبادل زندانی‌ست: «پیام مشخصی در آخرین دیدار خانواده نازنین با او برای من وجود داشت… من باید همه کار بکنم تا دولت بریتانیا راضی به تبادل شود. اگر موافقت کنند، پرونده نازنین مدت زیادی در دادگاه نخواهد ماند».

کامران فروغی، پسر کمال فروغی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه اظهار داشته که «شایعاتی» وجود دارد که ایران به دنبال «معامله» بر سر زندانی‌ها است.

مشخص نیست چه شماری از شهروندان ایرانی در زندان‌های بریتانیا هستند و نیز مشخص نیست چنان‌چه این گفته‌ها درست باشد، تهران به دنبال «تبادل» شهروندان ایرانی‌بریتانیایی با چه کسانی‌ست.

با این همه تبادل زندانی پیشتر نیز در ایران سابقه دارد؛ از جمله میان این کشور و ایالات متحده، پس از توافق اتمی.

در هشدار مسافرتی وزارت خارجه بریتانیا آمده است دستگیری بدون روند قضایی ممکن است در میان جمعیت یا مراکز حساس رخ دهد، یا در صورت تماس با شهروندان ایرانی که زیر نظر مقام‌های هستند، یا هنگام عکاسی در جاهایی به جز مراکز توریستی معروف یا هر رفتاری که بر خلاف شئونات اسلامی تعریف‌شده از سوی حکومت ایران باشد.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. شهرندان بریتانیایی باید برای ورود به ایران از مراکز دیپلماتیک این کشور روادید بگیرند.

XS
SM
MD
LG