لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

وزیر کشور: ۴۰ عضو «یک گروهک تروریستی» در سیستان و بلوچستان دستگیر شدند


عبدالرضا رحمانی فضلی، می گوید، دستگیرشدگان قصد داشتند «انفجار و عملیات تروریستی» انجام دهند
عبدالرضا رحمانی فضلی، می گوید، دستگیرشدگان قصد داشتند «انفجار و عملیات تروریستی» انجام دهند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز پنجشنبه از دستگیری ۴۰ نفر عضو یک «گروهک تروریستی» در شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان خبر داد که به گفته او قصد داشتند، «انفجار و عملیات تروریستی» انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای رحمانی فضلی که در نشست فصلی خانه احزاب، سخن می‌گفت، افزود: «در تحقیقات دو شب قبل در شرق کشور با تونلی ۴۰ متری با عمق ۲۰ متری مواجه شدیم که به‌صورت زیرزمینی قصد انفجار و عملیاتی را داشتند.»

پایگاه خبری پلیس استان سیستان و بلوچستان، «شناسایی و انهدام» این «تیم تروریستی» را حاصل «عملیات مشترک» مأموران انتظامی شهرستان خاش و نیروهای وزارت اطلاعات، اعلام کرد.

بر اساس بیانیه پلیس، افراد بازداشت‌شده قصد داشتند با حفر تونلی از محل منزلی در نزدیکی «دو مرکز مهم نظامی و امنیتی» به زیر ساختمان‌های این دو مرکز نفوذ کرده و آنها را منفجر کنند.

در پایگاه خبری پلیس سیستان و بلوچستان، تصریح‌شده که از دستگیرشدگان «یک ریموت تله انفجاری، مقادیری سلاح و مهمات، وسایل حفاری پیشرفته و نقشه‌ای که مسیر حفاری به این اماکن در آن ترسیم‌شده بود»، به‌دست‌آمده است.

در پایگاه خبری پلیس، شمار دستگیرشدگان برخلاف اعلام وزیر کشور، ۱۰ تن اعلام‌شده است.

تاکنون هویت افراد دستگیرشده یا وابستگی سازمانی آنها با گروه یا کشور خاصی اعلام‌نشده است اما پیش‌ازاین، محمد اکبر چاکرزهی، فرماندار شهرستان خاش در گفت‌وگو با ایرنا در بیان جزییات این عملیات، دستگیرشدگان را «عوامل خرابکار و وابسته به بیگانه» توصیف کرده بود.

وزیر کشور و دیگر مقام‌های رسمی استان سیاستان و بلوچستان در حالی اخبار مربوط به «شناسایی و انهدام» این «تیم تروریستی» را اعلام کردند که روز چهارشنبه سرتیپ پاسدار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، خبر «دستگیری تیم خرابکار وابسته به گروهک‌های تروریستی» را «شایعه منتشرشده» خوانده و آن را تکذیب کرده بود.

آقای رحیمی، هدف انتشار و پخش این «شایعات بی‌اساس» را «ترویج احساس ناامنی در میان مردم» توصیف کرده بود و حتی تهدید کرده بود که با «پخش‌کنندگان چنین شایعه‌ها و مخلان نظم و آسایش جامعه بر اساس قانون با جدیت برخورد خواهد شد.»

شهرستان خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع‌شده است.

دوشنبه گذشته، روابط عمومی سپاه ثارالله کرمان از کشف محموله مواد منفجره و تجهیزات انفجاری خبر داد و مدیرکل امنیتی استانداری کرمان نیز گفته بود، این تجهیزات در یک انباری در ارتفاعات سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شد.

پیشتر محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از دستگیری «۵ تا ۶ نفر» از افراد به گفته او وابسته به «گروه‌های تروریستی» در شهرهای مختلف ایران خبر داد که به گفته او قصد داشتند در «شب‌های قدر و روز قدس دست به اقداماتی بزنند.»

به گفته وزیر اطلاعات افراد بازداشت‌شده عمدتاً وابسته به داعش بودند.

XS
SM
MD
LG