لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

اتهام‌زنی دوباره اردوغان به غرب درباره حمایت از کودتا


پس از گذشت حدود سه هفته از کودتای نافرجام در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، روز سه‌شنبه، ۱۲ مردادماه، بار دیگر کشورهای غربی را به حمایت از تلاش برای براندازی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری گفت: «متأسفانه، غرب از کودتا دفاع می‌کند و در کنار طراحان آن ایستاده است؛ کسانی که ما تصور می‌کردیم دوستان ما هستند.»

آقای اردوغان پیشتر در روز هشتم مردادماه نیز، ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، را به حمایت از کودتای نافرجام در ترکیه متهم کرده بود.

این مقام ارشد ارتش آمریکا، ساعاتی پس از سخنان آقای اردوغان، در بیانیه‌ای اظهارات مقام‌های ترکیه مبنی بر حمایت او از کودتا را «کاملاً نادرست» خواند.

پیشتر پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز اتهام دست‌ داشتن در کودتای نافرجام ترکیه یا حمایت از آن را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در آنکارا، با بیان این که «سناریوی کودتا، در خارج از کشور نوشته شده است»، بار دیگر از آمریکا خواستار استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه شد.

رئیس جمهوری ترکیه و حزب حاکم این کشور، فتح‌الله گولن، روحانی مخالف ساکن در آمریکا، را مسئول کودتای نافرجام این کشور معرفی می‌کنند و از آمریکا خواسته‌اند که او را به ترکیه مسترد کند.

این در حالی است که فتح‌الله گولن بارها اتهام دست‌ داشتن در کودتا را رد کرده و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز گفته‌ است که اگر ترکیه برای اثبات این ادعای خود مدارک مستند ارائه کند، واشینگتن موضوع استرداد آقای گولن را بررسی خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، پس از کودتای نافرجام در ترکیه، تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر را در نهادهای مختلف از جمله ارتش،‌ قوه قضاییه، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و برخی دیگر از نهادهای دولتی و خصوصی را اخراج یا تعلیق کرده است.

وی روز ۳۰ مردادماه نیز به مدت سه ماه در ترکیه وضعیت «فوق‌العاده» اعلام کرد.

زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دو هفته پیش، تعلیق گسترده قضات و کارکنان دولت در ترکیه را «زنگ خطری جدی» توصیف کرد و از دولت ترکیه خواست به ناظران مستقل اجازه بازدید از زندان‌ها را بدهد.

وی همچنین درباره احتمال بازگشت حکم اعدام به نظام قضایی ترکیه گفته است که چنین کاری «قدمی بلند در مسیری اشتباه» خواهد بود.

مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز از دولت ترکیه خواسته‌اند در برخورد با مخالفانش، اصول دموکراتیک و حقوق بشر را رعایت کند.

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره تعطیلی بیش از ۱۳۰ رسانه چاپی، دیداری و شنیداری در ترکیه، گزارشگران بدون مرز نیز به مقام‌های این کشور درباره «سرکوب رسانه‌های منتقد» هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۸ هزار نفر از شهروندان ترکیه نیز بازداشت شده‌اند.

دولت ترکیه می‌گوید که همه این اقدامات را با هدف ایجاد ثبات و جلوگیری از هرگونه آسیبی به اقتصاد این کشور انجام می‌دهد.

وزارت خارجه ترکیه نیز گفته است که انتقاد از عملکرد دولت ترکیه در واکنش به کودتا، حمایت از کودتای نظامی در این کشور محسوب می‌شود.

گروهی از نیروهای ارتش ترکیه، جمعه شب، کوشیدند تا قدرت را در این کشور به دست بگیرند و اوایل بامداد شنبه اعلام کردند که قدرت را در دست گرفته‌اند، اما رجب طیب اردوغان صبح روز شنبه، ۲۶ تیرماه، اعلام کرد که کودتا شکست خورده است و دولت کنترل اوضاع را در دست دارد.

XS
SM
MD
LG