لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

رئیس‌جمهوری مکزیک: پول برای دیوار نمی‌دهیم؛ ترامپ: می‌دهند


نیه‌تو و ترامپ؛ دو طرف پس از دیدار با لحن ملایمی سخن گفته‌اند
نیه‌تو و ترامپ؛ دو طرف پس از دیدار با لحن ملایمی سخن گفته‌اند

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری، که یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش کشیدن دیوار در مرز مکزیک است، با رئیس‌جمهوری مکزیک دیدار کرده‌ است.

ترامپ در پی دیدار گفته بود صحبتی از هزینه دیوار نشد، اما رهبر مکزیک می‌گوید «به صراحت بیان کردم که ما پول برای دیوار نمی‌دهیم».

آقای ترامپ پس از بازگشت از مکزیک به آمریکا، در جریان یک سخنرانی گفت «باور کنید، مکزیک هزینه دیوار را پرداخت خواهد کرد».

دیدار نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری مکزیک، پس از دعوت این مقام ارشد اجرایی از دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، برای دیدار و گفت‌وگو صورت گرفته‌است.

دونالد ترامپ، دهم شهریور ماه، به دیدار انریکه په‌نا نیه‌تو رفت، از شهروندان مکزیک به عنوان «مردمانی فوق‌العاده» یاد کرد و در عین‌حال تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، کشیدن دیوار در مرز را حق آمریکا می‌داند.

یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی ترامپ، مقابله با روند مهاجرت به آمریکا است. او گفته بود قصد دارد مهاجران غیرقانونی را اخراج کرده و در مرز مکزیک، به هزینه مکزیک، دیوار بکشد.

نامزد حزب جمهوری‌خواه در دیدار خود با انریکه په‌نا نیه‌تو، از مشکلات ناشی از قاچاق مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی و قاچاق اسلحه، به‌عنوان چالش‌های مشترک میان دو همسایه شمالی و جنوبی نام برده‌است.

او پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفته «ما به حق هر یک از دو کشور، در ایجاد یک مانع فیزیکی یا دیوار در هر یک از نقاط مرزی، احترام می‌گذاریم».

او البته افزوده است که صحبتی از این‌که چه کسی هزینه دیوار را خواهد داد، نشد، اما په‌نا نیه‌تو، در حساب کاربری خود در توئیتر گفته «در آغاز گفت‌وگو با دونالد ترامپ، به وضوح بیان کردم که مکزیک پولی برای دیوار نمی‌دهد».

دونالد ترامپ پس از بازگشت از مکزیک در یک سخنرانی انتخاباتی در آریزونا، گفت «مکزیک پول دیوار را خواهد داد. صد در صد. آن‌ها هنوز نمی‌دانند، ولی پول [کشیدن] دیوار [در مرز آمریکا] را پرداخت خواهند کرد.»

کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، از دیدار او با رئیس‌جمهوری مکزیک، به‌عنوان گام نخست مذاکره و اعتمادسازی یاد کرده و گفته «ما علاقه‌مند به ادامه گفت‌وگوها هستیم».

دونالد ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود، در گرماگرم رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، گفته بود از مرز مکزیک، مجرم و «متجاوز جنسی» به آمریکا می‌آید. آقای په‌نا نیه‌تو نیز مواضع نامزد جمهوری‌خواهان را با تفکرات هیتلر و موسولینی مقایسه کرده‌بود. اما در دیدار دو طرف در روز چهارشنبه، هر دو لحنی ملایم در پیش گرفتند. رئیس‌جمهوری مکزیک گفته مذاکرات انجام‌شده «سازنده» بود، هرچند این موضوع را نیز بیان کرده که بسیاری از مردم کشورش با دید منفی به گفته‌های ترامپ می‌نگرند. آقای ترامپ نیز با احترام از شهروندان مکزیک سخن گفته‌است.

XS
SM
MD
LG