لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

ترامپ: در صورت پیروزی در انتخابات، قایق های مزاحم ایران هدف قرار خواهند گرفت


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ جمعه نهم سپتامبرگفته است، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، هر قایق تندور ایرانی که برای ناو شکن های آمریکایی در آبهای خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، نامزد حزب جمهوریخواه درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در یک تجمع انتخاباتی در «پنساکولا» در ایالت فلوریدا صحبت می کرد، گفته است، در صورت پیروزی وی، نیروهای نظامی آمریکا چنان تقویت خواهند شد، که هیچ کشوری جرات شوخی کردن با آن را نخواهد داشت.

این نامزد حزب جمهوریخواه در این سخنرانی خود توضیح داد که چگونه سیاست او در قبال مزاحمت های قایق های سپاه در خلیج فارس متفاوت خواهد بود.

به گزارش «هیل» دونالد ترامپ گفته است: «درباره ایران،زمانی که آنها بخواهندبا قایق‌های کوچک خود دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند و حرکاتی نسبت به مردم ما انجام دهند که نبایست به آنها چنین اجازه ای داده می شد، به آنها شلیک کرده و از (این) آبها بیرون انداخته خواهند شد.

طبق این گزاش جمعیت حاضر در این سخنرانی در واکنش به این اظهارات ترامپ شعار می دادند «به انها شلیک کنید.»

دونالد ترامپ روز جمعه گفته است: ما باردیگر در موقعیت رهبری جهان قرار خواهیم گرفت و از جایگاه و موضع قدرت و بزرگی مذاکره خواهیم کرد. اما مهم تر از مذاکره کردن، ما بار دیگر امن خواهیم شد.

دونالد ترامپ منتقد رویکرد دولت باراک اوباما در قبال ایران است. وی بارها پیشتر از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده است.

این در حالی است که مساله نزدیک شدن قایق های تندرو سپاه به کشتی های جنگی آمریکا در خلیج فارس طی هفته های اخیر تشدید شده است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کردند که هفت قایق تندرو سپاه پاسداران روز یکشنبه هفته گذشته برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند و این کشتی ناچار شد برای برخورد نکردن با یکی از این قایق‌ها مسیرش را تغییر دهد. طبق این گزارش، یکی از قایق‌های سپاه تا ۹۰ متری این کشتی جنگی نزدیک شد.

این سومین حادثه جدی در زمینه رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌ها و گشتی‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس ظرف چند هفته اخیر بود.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را مایه نگرانی دانست.

XS
SM
MD
LG