لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

«ایران ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرد»


آمریکا:«ايران برنامه ساختن بمب اتمی را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی به غنی سازی ادامه داده است.»
آمریکا:«ايران برنامه ساختن بمب اتمی را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی به غنی سازی ادامه داده است.»

يک مقام ارشد اطلاعاتی آمريکا، روز دوشنبه، سوم دسامبر، اعلام کرد که ايران برنامه توسعه سلاح هسته ايش را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی به غنی سازی ادامه داده است.


اين مقام آمريکايی که نامش فاش نشد، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «دولت ايران برنامه توسعه سلاح هسته ای خود را تحت فشار بين المللی متوقف کرده است ولی اين احتمال نیز وجود دارد که اين کشور قادر به ساختن بمب اتمی بين سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ شود.»


سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمريکايی، پيشتر، ايران را مصمم به ساختن سلاح هسته ای اعلام کرده بودند.


اين مقام آمريکايی افزود که اين امر نشان می دهد که فشارهای ديپلماتيک می تواند کارساز بوده و موفق شده تا جاه طلبی های هسته ای ايران را محدود کند.


«دولت ايران برنامه توسعه سلاح هسته ای خود را تحت فشار بين المللی متوقف کرده است ولی اين احتمال نیز وجود دارد که اين کشور قادر به ساختن بمب اتمی بين سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ شود.»
یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا

بخشی از گزارش «برآورد اطلاعات ملی» (NIE) درباره ايران، که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده، و روز دوشنبه منتشر شده، نشان می دهد که تهران کمتر از گذشته مصمم است تا بمب اتمی بسازد.


يکی ديگر از مقامات آمريکايی به آسوشيتدپرس گفت: «اين خبر خوبی است که سياست آمريکا و عملکرد هماهنگ با کشورهای ديگر در مورد ايران تا حدودی موفق بوده است.»


وی افزود: « اين خبر خوب موجب نمی شود که ما از فعاليت دست برداريم. ما بايد به فشارهای خود ادامه دهيم.»


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است و از اين کشور خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران از اين دو قطعنامه سر پيچی کرده و به غنی سازی ادامه می دهد.


چين در تحريم ايران شرکت می کند


در همین حال، نیکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت که در سومين دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران از سوی سازمان ملل، چين هم همکاری خواهد کرد.


گفت وگو های پاريس روز شنبه هفته جاری با حضور نمايندگان کشورهای آمريکا، چين، فرانسه و بريتانيا به عنوان اعضای دائم شورای امنيت و آلمان برای اعمال تحريم های جديد عيله برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برگزار شد.


چين که از حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل متحد برخوردار است، پيشتر اعلام کرده بود که در دور تازه تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران شرکت نخواهد کرد.


نيکلاس برنز که رياست گفت و گوهای مهم پشت درهای بسته در پاريس را به عهده داشت، گفت:«من خوشحالم که توانستيم در تبادل نظر با دولت چين پيشرفت کنيم.»


نيکلاس برنز گفت که برای نتيجه بخش بودن تحريم، همکاری دولت روسيه نيز ضروری است و افزود: «حالا اگر بتوانيم روسيه را هم با خود همراه کنيم، سومين تحريم هم تصويب خواهد شد و و اين به راستی خبر خوشحال کننده ای است.»


آمريکا و غرب ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارند ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه خود را توليد برق می داند.



XS
SM
MD
LG