لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

پروين اردلان، فعال حقوق زنان، ممنوع الخروج شد


پروين اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوايل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعالیت در ماهنامه آدينه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه جامعه را دارد.
پروين اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوايل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعالیت در ماهنامه آدينه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه جامعه را دارد.

پروين اردلان برنده جايزه معتبر اولاف پالمه بامداد روز دوشنبه هنگام سفر از تهران به استهکلم برای شرکت در مراسم اهدای اين جايزه ممنوع الخروج شد.


بنا بر گزارش سايت «تغيير برای برابری»، پروين اردلان که برای شرکت در مراسم اهدای جايزه اولاف پالمه عازم استکهلم بود پس از انجام تشريفات قانونی خروج از کشور و سوار شدن به هواپيما، با حکم دادستانی تهران از هواپيما پياده شد و پس از آن نيز گذرنامه وی ضبط شد.


خانم اردلان به اين سايت نزديک به فعالان حقوق زنان در ايران گفته است: «من نه ممنوع الخروج بودم و نه هنگام کنترل گذرنامه در اين زمينه صحبتی با من شد، اما بعد از آن که سوار هواپيما شدم، اسمم از بلندگوی هواپيما اعلام شد و با آمدن ماموران فرودگاه، به کادر پرواز اير فرانس گفته شد که من ممنوع الخروج هستم، و نمی توانم از ايران خارج شوم.»


پروين اردلان همچنين گفت: «پس از ضبط گذرنامه، به من برگه ای داده شد که طبق آن بايد طی روزهای آينده، برای رسيدگی به وضعيت ممنوع الخروجی ام به اداره کل امور گذرنامه نهاد رياست جمهوری مراجعه کنم.»


بنياد اولاف پالمه که بنيادی است مستقل و غير دولتی و به نام نخست وزير فقيد سوئد که از محبوبيت بين المللی برخوردار است، نامگذاری شده، در ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که جايزه سال ۲۰۰۷ خود را به پروين اردلان، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان از ايران اهدا می کند.


اين بنياد قرار بود طی مراسمی که سه روز ديگر يعنی در ششم مارس در استهکلم برگزار شود جايزه سال ۲۰۰۷ خود را به پاس تلاش های برابری خواهانه در جنبش زنان به پروين اردلان اهدا کند .


پروين اردلان پيش از اين و پنج روز بعد از آن که بنياد اولاف پالمه خبر اهدای جايزه سال ۲۰۰۷ به وی را اعلام کرد طی احضاريه ای از سوی معاونت امنيت دادستانی تهران احضار شد.


وی پس از دريافت احضاريه اعلام کرد که در برگه احضاریه ای که دريافت کرده، «درباره دليل احضار چيزی قيد نشده است.»


با اين حال خانم اردلان به همراه وکيلش در مهلت قانونی به دادياری امنيت دادگاه انقلاب مراجعه کرد اما به گفته وی در آن جا به او اعلام شد که قاضی احضار کننده حضور ندارد .


قوه قضائيه و دادستانی تهران تاکنون در خصوص علت ممنوع الخروج کردن پروين اردلان اظهار نظری نکرده اند با اين حال اين اولين بار نيست که فعالان حقوق زنان در ايران هنگام سفر به خارج از کشور ممنوع الخروج شده اند.


پروين اردلان از فعالان شناخته شده حقوق زنان در ايران و از بنيانگذاران کمپين يک ميليون امضاء است که با هدف جمع آوری امضاء برای تغيير قوانين زن ستيز در ايران از ۱۵ ماه قبل راه اندازی شده است.

سال گذشته نيز ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۱۳تن از فعالان حقوق زنان را که برای شرکت در کلاس روزنامه نگاری عازم خارج از کشور بودند در فرودگاه بازداشت و ممنوع الخروج کردند.


افزایش فشار به فعالان حقوق زنان


پروين اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوايل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعالیت در ماهنامه آدينه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه جامعه را دارد.


وی در سال های اخير بيشتر در سايت های اينترنتی جنبش زنان در ايران فعاليت کرده است. خانم اردلان از بنيانگذاران مرکز فرهنگی زنان است، مرکزی که به رغم فعاليت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان در دو سال اخير تحت فشار نهادهای امنيتی قرار داشته است .


پروين اردلان همچنين از فعالان شناخته شده حقوق زنان در ايران و از بنيانگذاران کمپين يک ميليون امضاء است که با هدف جمع آوری امضاء برای تغيير قوانين زن ستيز در ايران از ۱۵ ماه قبل راه اندازی شده است. کمپينی که از ابتدای راه اندازی برخی از فعالان آن بازداشت يا مورد بازجویی قرار گرفته اند .


پروين اردلان پيش از اين به راديو فردا گفته بود که «از آغاز فعاليت اين کمپين حدود پانزده نفر که دو نفر از آنها مرد بودند به دليل جمع آوری امضا بازداشت شده اند و حدود چهل و دو نفر به خاطر فعاليت های ديگر از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی و يا نشست هايی در زمينه خواست های کمپين و حدود پنج نفر توسط پليس امنيت احضار شده اند.»


جايزه اولاف پالمه که برنده سال ۲۰۰۷ آن پروين اردلان بامداد دوشنبه هنگام سفر به استهکلم برای شرکت در مراسم رسمی دريافت آن در فرودگاه تهران ممنوع الخروج شد، در سال های گذشته به شخصيت های چون کوفی عنان، دبيرکل پيشين سازمان ملل، واتسلاو هاول، رييس جمهوری پيشين چک، هانس بليکس، رييس سابق گروه بازرسان تسليحات سازمان ملل و خانم آن سان سوچی، رهبر آزادیخواهان برمه اهدا شده است.


XS
SM
MD
LG