لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«افزایش پنج برابری قيمت برق از نيمه دوم سال»


وزارت نیرو پیشتر اعلام کرده بود که قیمت برق افزایش نخواهد یافت.
وزارت نیرو پیشتر اعلام کرده بود که قیمت برق افزایش نخواهد یافت.

معاون وزير نيرو از اعمال قيمت های آزاد و گران شدن برق و گاز در کشور از ابتدای مهرماه سال جاری خبر می دهد.


به گفته محمد احمديان با اجرای طرح تحول اقتصادی که رييس جمهوری اسلامی وعده اجرای آن را داده است، از نيمه دوم سال ۸۷ قيمت هر کيلو وات برق برای مشترکان از مرز ۷۷ تومان خواهد گذشت.اين در حالی است که به گفته وی، قيمت هر کيلو وات برق در حال حاضر برای مشترکان ۱۶ تومان محاسبه می شود.


اظهارات معاون برق و انرژی وزير نيرو مورد توجه اغلب خبرگزاری ها و روزنامه های کشور قرار گرفته و اغلب آنان از پنج برابر شدن قيمت برق در نيمه دوم سال خبر داده اند.


معاون وزير نيرو قيمت دقيق هر کيلو وات برق پس از گرانی در نيمه دوم سال جاری را اعلام نکرده اما از دو افزايش قيمت برای تعرفه برق خبرداده است.


اولين افزايش قيمت برق به گفته آقای احمديان، ناشی از حذف يارانه فعلی برق برای مشترکان سراسر کشور است و موجب خواهد شد تا قيمت برق مصرفی که در حال حاضر به ازای هرکيلو وات ۱۶ تومان محاسبه می شود با نرخ آزاد محاسبه شود که قيمت آن ۷۷ تومان به ازای هرکيلو وات است.


خبرگزاری فارس که اظهارات معاون وزير رو نيرو را منتشر کرده دومين افزايش قيمت برق را نيز از قول وی ناشی از ارتباط صنعت برق با گاز عنوان کرده و به نقل از محمد احمديان نوشته است: «قيمت گاز هر متر مکعب برای نيروگاه های کشور در حال حاضر ۶۹ تومان محاسبه ميشود، بنابر اين با هدفمند شدن يارانه ها قيمت گاز نيز تغيير خواهد کرد و اين تغيير به هر ميزان که باشد بر روی قيمت برق تأثير خواهد گذاشت.»


وی در خصوص ميزان اين تاثير گذاری نيز تاکيد کرده است که «چنانچه قيمت هر متر مکعب گاز تحويلی به نيروگاهها که ۶۹ تومان است افزايش يابد قيمت هر کيلو وات ساعت برق نيز از مرز ۷۷۳ ريال(۷۷ تومان و ۳ ريال) خواهد گذشت.»


اخبار مربوط به اعمال قيمت های آزاد و گرانی دستکم پنج برابری قيمت برق برای مشترکان سراسر کشور در حالی منتشر می شود که از ماه ها پيش خبرگزاری ها از تغييراتی در قبض های برق ارسالی برای مشترکين خبر داده بودند.

معاون وزير نيرو همچنين به خبرگزاری ها گفته است:«مطمئنا با هدفمند شدن يارانه ها و افزايش قيمت برق، مصرف برق در کشور کاهش خواهد يافت.»


جديت در کنترل يا افزايش قيمت ها


اخبار مربوط به اعمال قيمت های آزاد و گرانی دستکم پنج برابری قيمت برق برای مشترکان سراسر کشور در حالی منتشر می شود که از ماه ها پيش خبرگزاری ها از تغييراتی در قبض های برق ارسالی برای مشترکين خبر داده بودند.


بنابر اين گزارش ها، در قبض های ارسالی برای مشترکان غير از بهای قابل پرداخت برق مصرفی هر مشترک، بهای قيمت آزاد برق همان مشترک نيز نوشته شده و رقم ديگری نيز تحت عنوان«يارانه پرداختی دولت» در قبض های برق درج شد.


اين تغييرات در قبض های برق سبب شده بود تا اخباری در خصوص افزايش چند برابری برق از ماه ها پيش در محافل اقتصادی و مردم منتشر شود. با اين حال مقامات وزارت نيرو در ماه های گذشته به کرات افزايش قيمت برق را تکذيب کرده بودند.


خبرگزاری برنا، وابسته به سازمان ملی جوانان نزديک به يک سال پيش خبر داده بود که وزارت نيرو با کوتاه کردن دوره محاسبه برق از ۶۰ روز به ۴۵ روز بدون اعلام عمومی عملا به افزايش قيمت نامحسوس برق مشترکان اقدام کرده بود .


با اين حال در هفته سوم فرودين ۸۷ رييس جمهوری اسلامی در نخستين جلسه مشترک دولت با استانداران گفت که «کنترل قيمت ها بايد با جديت دنبال شود.»


يک روز پس از اين اظهارت بود که روزنامه کيهان به نقل از وزير نيرو اعلام کرد:«هزينه آب و برق امسال افزايش نمی يابد.»


اين روزنامه از قول پرويز فتاح نوشت: «در بودجه سال ۸۷، دولت پيشنهادی برای افزايش هزينه آب و برق مشترکان به مجلس ارائه نداده است و بر اين اساس تعرفه های امسال براساس تعرفه های پارسال محاسبه خواهد شد.»


در همان روز کيهان طی دو خبر جداگانه ديگر در مورد گاز و گازوئيل به نقل از وزير نفت و رييس شرکت گاز از ثابت ماندن قيمت گازوئيل و تعديل قيمت گاز در استان های سردسير کشور خبر داده بود.


اما بنابر اعلام معاون وزير نيرو مبنی بر افزايش دستکم پنج برابری قيمت برق و گرانی قيمت گاز مشترکان از ابتدای مهرماه سال جاری، وعده مهار گرانی اين بار نيز به به فراموشی سپرده شده است.


در سال ۸۶ نيز بنابر پيشنهاد دولت و مصوبه دولت قرار بود تعرفه برق با ۱۵ درصد افزايش نسبت به سال ۸۳ برای همه مشترکان و ۱۰ درصد افزايش نسبت به تعرفه سال ۸۵ برای مشترکان پر مصرف اعمال شود.


با اين حال تعرفه جديد پس از گذشت چهار ماه از ابتدای سال جاری توسط دولت تغيير کرد و آيين نامه بر اساس بند «ب» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور به تصويب رسيد و در اول مرداد ماه از سوی معاون اول رييس جمهور ابلاغ شد.


پرويز فتاح، وزير نيرو پس از آن چندين بار افزايش تعرفه های جديد را تکذيب کرد اما پس از انتشار خبر رسمی افزايش تعرفه برق در پايگاه اطلاع رسانی دولت،قيمت برق در سال ۸۶ نيز با گرانی قابل ملاحظه ای برای مشترکان محاسبه شد.


قطع برق؛ هر روز پنج ساعت


همزمان با خبر گرانی چند برابری تعرفه برق و گاز از ابتدای مهرماه، معاون وزير نيرو از گسترده تر شدن قطع برق در کشور خبر داده است.


به گفته آقای احمديان، «وزارت نيرو نتوانسته برداشت لازم را از نيروگاه های برقابی داشته باشد و در صورت گرم تر شدن هوا و عدم صرفه جويی از سوی مردم خاموشی ها در ماه های آتی گسترده تر خواهد شد.»


از اول تيرماه به طور رسمی و با اعلام«جدول خاموشی ها» در استان ها و مناطق مختلف کشور سهميه بندی برق از سوی دولت به اجرا در آمده، و در تهران و ساير استان ها بنابر گزارش های مطبوعات برخی مناطق تا پنج ساعت از شبانه روز با قطعی برق مواجه شده اند.


وزير نيرو نيز روز دوشنبه به خبرگزاری ها گفت: «علت اصلی خاموشی های گسترده تهران و شمال کشور به دليل آسايش هرچه بيشتر مناطق جنوبی کشور است.»


آقای فتاح گفت که کمبود برق در مناطق جنوبی کشور که با دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتيگراد مواجه هستند، بيشتر است تا جايی که خوزستان که در سال های گذشته صادر کننده برق بود، در حال حاضر وارد کننده برق شده است.


XS
SM
MD
LG