لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

شورای همکاری خلیج فارس: ایران از تحریکات خود دست بردارد


نشست شورای همکاری خلیج فارس
نشست شورای همکاری خلیج فارس
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست روز یکشنبه از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند تا آنچه را که «مداخله و تحریکات آشکار ایران» در امور این کشورها خواندند، جلوگیری کنند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از دیدار در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شدند تا برای جلوگیری از آنچه «تفرقه‌افکنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی» نامیدند، اقدامات لازم انجام شود.

این بیانیه می‌نویسد که شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، «تمامی دخالت‌ها در امور خود را به طور کامل رد می‌کنند ... و از حکومت ایران می‌خواهند تا از تحریکات خود دست بردارد.»

اعتراض های اخیر در بحرین که از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ و عمدتاً از سوی اکثریت شیعه این کشور آغاز شده و در پی آن، ورود نیروهای نظامی عربستان، امارات، قطر و کویت به بحرین برای مهار اوضاع در این کشور، باعث تیرگی روابط میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده‌است.

رهبران بحرین و شمار دیگری از کشورهای عربی، ایران را متهم به دخالت در امور داخلی بحرین از طریق حمایت از معترضان بحرینی می‌کنند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی، اتهام دخالت در امور بحرین را رد کرده‌اند و حمایت خود از معترضان بحرینی را حمایتی معنوی می‌دانند.

تهدید به فراخوان دیپلمات‌های عربستان از تهران

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس همچنین از آنچه «خشونت علیه دیپلمات‌های سعودی در ایران» نامید به شدت انتقاد کرد.

بامداد روز یکشنبه ریاض تهدید کرد که اگر از دیپلمات‌هایش در ایران حفاظت بهتری نشود آنها را از تهران فرا خواهد خواند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که روز دوشنبه «تعدای دانشجو» در مقابل سفارت عربستان در تهران تظاهرات کردند تا مداخله نظامی ریاض در بحرین و «کشتار» شهروندان بحرینی را محکوم کنند.

خبرگزاری فارس از درگیری تظاهرکنندگان با نیروی انتظامی و «پرتاب شش یا هفت کوکتل مولوتوف به سوی سفارتخانه عربستان» خبر داد.

پس از این تظاهرات، تُرکی بن محمد، معاون وزیر امور خارجه عربستان به خبرنگاران گفت: «اگر ایران نتواند اقدامات لازم را برای حفاظت از دیپلمات‌های ما انجام دهد، امیدوارم ناچار نشویم هیئت دیپلماتیک خود را از تهران فرابخوانیم.»

ترکی بن محمد افزود: «شیعیان در خلیج [فارس] برادران ما هستند و در زیر چتر وفاداری خود به کشورهایشان، و نه به کشورهای دیگر، از حقوق ملی برخوردار هستند.»

نامه صالحی به یونیسف در مورد کودکان بحرین

در همین حال، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با ارسال نامه‌ای، از صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، خواست تا علیه آنچه وی «نقض گسترده حقوق کودکان در بحرین» خواند اقداماتی انجام دهد.

به گزارش پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، علی‌اکبر صالحی با ارسال این نامه به «اَنتونی لِیک»، مدیر اجرایی یونیسف، از این نهاد بین‌المللی خواسته‌است تا در مورد «نقض حقوق کودکان و زنان» در بحرین و «سرکوب کودکان» در این کشور تحقیقاتی انجام دهد.

به گفته وزیر خارجه ایران، حکومت بحرین «بسیاری از کودکان را به خاطر مذهب شان از مدارس اخراج کرده‌است.»

آقای صالحی روز جمعه نیز نامه‌ای به سازمان ملل فرستاد و در آن خواستار انجام اقداماتی فوری برای توقف «سرکوب مردم بحرین به‌دست رژیم آن کشور» شد.

«خبر العالم در مورد دختر بحرینی ساختگی است»

از سوی دیگر، منابع عربی خبر می‌دهند که یک خانواده دختر بحرینی که شبکه تلویزیونی العالم، وابسته به جمهوری اسلامی، از شکنجه و قتل وی خبر داده‌ بود، این اخبار را تکذیب کرده‌اند.

روزنامه «گالف دیلی» گزارش می‌دهد که خانواده «جواهر کویتان»، دختر ۱۶ ساله بحرینی که روز جمعه درگذشت می‌گویند که علت مرگ وی «عفونت ویروسی» و رفتن به حالت کما بوده‌است.

بنا بر این گزارش، خانواده این دختر بحرینی می‌گویند که پزشک قانونی علت مرگ وی را «دلایل طبیعی» اعلام کرده و این خانواده شبکه «العالم» را محکوم کردند که «گزارش‌های ساختگی» تهیه می‌کند و از رسانه‌ها خواستند آنها را وارد جنگ تبلیغاتی خود نکنند.
XS
SM
MD
LG