لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

اوباما: سوریه برای سرکوب وحشیانه، از ایران کمک می‌خواهد


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، با محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه می‌گوید که دولت سوریه به دنبال یاری ایران است تا همان «روش‌های وحشیانه» جمهوری اسلامی را در سرکوب معترضان سوری به‌کار ببندد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد گفت: «به جای گوش فرا دادن به مردم خود، آقای بشار اسد، تقصیر را به گردن خارجی‌ها می‌اندازد و در عین حال برای سرکوب شهروندان سوریه به دنبال کمک گرفتن از ایرانیان است تا همان تاکتیک‌های وحشیانه‌ای که توسط هم‌پیمانان ایرانی‌اش استفاده شده را به‌کار ببندد.»

اظهارات باراک اوباما پس از آن بیان می‌شود که نیروهای دولتی سوریه، روز جمعه با قتل ده‌ها تن از معترضان، خونین‌ترین روز سرکوب اعتراضات اخیر این کشور را رقم زدند.

بعد از ظهر جمعه شمار زیادی از معترضان سوری در ششمین جمعه اعتراض خود که آن را «جمعه بزرگ» نام نهاده‌اند، در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

بنا بر گزارش‌ها گشودن آتش توسط نیروهای دولتی به روی این معترضان، به‌ویژه در روستای ازرع منطقه درعا و منطقه دوما در حومه دمشق، کشته‌های زیادی برجای گذاشته که خبرگزاری‌ها تعداد این مقتولان را بین ۷۵ تا ۹۰ نفر گزارش می‌کنند.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه روز جمعه خود نوشت: «ایالات متحده به شدیدترین لحن ممکن استفاده از خشونت توسط دولت سوریه علیه تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند. این استفاده فجیع از خشونت که برای فرونشاندن اعتراضات صورت می‌گیرد باید بلادرنگ خاتمه پیدا کند.»

وی افزود: «ما از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌خواهیم تا بی‌درنگ مسیر خود را عوض کند و به فریادهای مردم خود اعتنا کند.»

جمعه گذشته، ۱۵ آوریل، نیز مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واشینگتن به خبرنگاران گفت: «اطلاعات موثقی وجود دارد که جای شک باقی نمی‌گذارد که ایران به دولت سوریه برای سرکوب معترضان کمک می‌کند».

وی افزود: «کمک خواستن سوریه از ایران، نشان‌دهنده آن خواهد بود که دولت سوریه برای انجام اصلاحات واقعی، چندان جدی نیست.»

پیشتر تلویزیون دولتی سوریه، از قول مقام‌های وزارت خارجه آن کشور گفته‌ بود که اظهارات مقام‌های وزارت دفاع آمریکا درباره کمک ایران برای سرکوب معترضان سوری، حقیقت ندارد.

قتل ده‌ها تن از معترضان سوری طی روز جمعه همچنین باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل، دولت بریتانیا و دولت فرانسه نیز روز شنبه سرکوب‌های خشونت‌بار در آن کشور را محکوم کرده یا نسبت به آن ابراز نگرانی کنند.

اوباما: لغو قانون وضعیت اضطراری «جدی» نیست

باراک اوباما در بیانیه تازه خود هم‌چنین به لغو قانون وضعیت اضطراری در سوریه اشاره کرد که این هفته از سوی بشار اسد اعلام شده‌است. رئیس جمهور آمریکا لغو این قانون را «جدی» ندانست و از بشار اسد خواست تا «اصلاحاتی معنی‌دار» اعمال کند.

روز سه‌شنبه دولت سوریه با تصویب لایحه‌ جدیدی پس از حدود نیم قرن، وضعیت فوق‌العاده در این کشور را لغو کرد و حقوقی را برای برای برگزاری «تظاهرات مسالمت‌آمیز» قائل شد. این دولت دادگاه امنیت ملی سوریه را نیز منحل اعلام کرد.

تنها یک روز پس از آن که بشار اسد رسماً قانون حالت فوق‌العاده را لغو کرد، هزاران معترض به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت خاندان اسد شعار سر دادند که این اقدام با تیراندازی شدید نیروهای دولتی مواجه شد.
XS
SM
MD
LG