لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

صالحی: مصری‌ها برای سفر به ایران از ماه آینده نیاز به ویزا ندارند


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۱۹ بهمن، از اقدام «یک‌جانبه» ایران به نفع شهروندان مصری خبر داد و گفت که تجار و توریست‌های مصری برای سفر به این کشور نیازی به روادید نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای صالحی که به منظور حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در قاهره، پایتخت مصر به‌سرمی‌برد، بدون اشاره به وضعیت ایرانیانی که قصد سفر به مصر را دارند، اظهار داشت که طرح جدید ایران مبنی بر لغو روادید شهروندان مصری، از «ماه آینده» اجرا خواهد شد.

او به خبرنگاران گفت: «در اینجا اعلام می‌کنم که روادید شهروندان مصری، تجار و توریست‌ها به طور یک‌جانبه و از ماه آینده از طرف ایران لغو می‌شود... و شهروندان مصری از ماه آینده می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند.»

ایران و مصر از ابتدای انقلاب بهمن ۱۳۵۷ روابط سیاسی خود را قطع کرده‌اند.

در این سال‌ها توریست‌های ایرانی امکان سفر به مصر را نداشته‌اند و مقامات مصر از دادن روادید به آنها خودداری می‌کردند.

در چنین شرایطی «اقدام یک‌جانبه» ایران برای تسهیل سفر شهروندان مصری به این کشور می‌تواند به تلاش برای از سر گرفتن روابط تهران و قاهره تعبیر شود، اما مقامات مصر هنوز واکنشی به این اقدام نشان نداده‌اند و به نظر نمی‌رسد که تغییری در وضعیت روادید ایرانیان برای سفر به مصر ایجاد شده باشد.

پیش از این نیز محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در قاهره از آمادگی برای اعطای «وام بزرگ» به مصر سخن گفته بود.

با این حال آقای احمدی‌نژاد تاکید کرده بود که هنوز تغییری در روابط تهران و قاهره ایجاد نشده و تنها گفت‌وگوها میان طرفین افزایش یافته است.

این نخستین سفر یک رییس جمهوری ایران به مصر به‌شمار می‌رفت. تابستان سال جاری نیز محمد مرسی به منظور حضور در اجلاس سران غیرمتعهدها به تهران سفر کرد تا اولین رییس جمهوری مصر باشد که پس از انقلاب از ایران بازدید می‌کند.

ایران و مصر همچنان بر سر موضوعات بسیاری اختلاف دارند که از جمله مهم‌ترین آنها بحران سوریه است. در حالی که ایران از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه حمایت می‌کند، مصر خواهان کناره‌گیری آقای اسد از قدرت است و به حمایت‌های خود از شورشیان سوریه ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG