لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

اعتراض ۴۱ زندانی سیاسی اوین به افزایش فشار و محدودیت


زندان اوین، تهران
زندان اوین، تهران
وب‌سایت خبری کلمه روز پنج‌شنبه، هفت دی‌ماه، بیانیه‌ای منتسب به ۴۱ زندانی سیاسی ایران را منتشر کرد که در آن به «اعمال فشار» و «محدودیت» برای زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اعتراض شده است.

در این بیانیه به انتقال محمد سیف‌زاده، حقوقدان و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، و مصطفی نیلی، فعال دانشجویی، از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی‌شهر کرج اشاره شده که امضاکنندگان بیانیه از آن به عنوان اقدامی «خلاف قانون» و «ناقض حقوق زندانیان» نام برده‌اند.

بر اساس گزارش وب‌سایت کلمه، محمد سیف‌زاده و مصطفی نیلی روز سه‌شنبه، پنج دی، به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند که این اقدام باعث «ایجاد تنش» در بند ۳۵۰ زندان اوین و اعتراض زندانیان این بند شد.

کلمه همچنین می‌نویسد که آقای نیلی در لحظه خداحافظی با دیگر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ گفته است که به «اعتصاب غذای نامحدود» دست خواهد زد.

بر اساس آن‌چه در بیانیه ۴۱ زندان سیاسی بند ۳۵۰ آمده است، انتقال زندانیان سیاسی از این بند به زندان رجایی‌شهر کرج پس از آن صورت می‌گیرد که آنها در نامه‌ای شکنجه شدن ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس مخالف حکومت ایران، در زندان اوین را مورد تایید قرار داده‌اند.

در آن نامه جمعی از زندانیان سیاسی شهادت داده بودند زمانی که ستار بهشتی به بند ۳۵۰ آورده شد «آثار شکنجه در تمام قسمت‌های بدنش مشهود بود و وی در شرايط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت».

آقای ستار بهشتی روز ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و پنج روز بعد در زندان درگذشت. مرگ او بازتاب گسترده‌ای داشت و به بحث‌های بسیاری در نهادهای مختلف حکومت ایران و رسانه‌ها منجر شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ضرب و شتم آقای بهشتی در زندان را تایید کرده‌اند و به‌تازگی نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، دلیل مرگ او را ضربات وارده یا فشار روانی عنوان کرد.

اما در عین حال مقامات قوه قضاییه ایران اتهاماتی را نیز متوجه آن دسته از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ کرده‌اند که به شکنجه ستار بهشتی شهادت دادند. از آن جمله، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز ۱۳ آذر گفت که امکان دارد «ضد انقلاب» در مرگ آقای بهشتی دست داشته باشد و برای اثبات گفته خود به شهادتنامه زندان سیاسی اشاره کرد.

اکنون ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ در بیانیه خود می‌نویسند که در پی انتشار آن شهادتنامه، مسئولان زندان و نهادهای امنیتی «برخورد و اعمال فشار و محدودیت هر چه بیشتر زندانیان بند ۳۵۰ را در دستور کار خود قرار داده‌اند».

در این بیانیه ضمن محکوم کردن انتقال محمد سیف‌زاده و مصطفی نیلی به زندان رجایی‌شهر از مسئولان قوه قضاییه ایران خواسته شده است که آنها را به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگردانند.

این نامه به امضای فعالانی مانند علیرضا بهشتی، محسن میردامادی، عماد بهاور، محمدعلی دادخواه، علیرضا رجایی، ابوالفضل رجایی و امیرخسرو دلیرثانی رسیده است.
XS
SM
MD
LG