لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

تاج و کفاشیان، مدل پوتین - مدودف


مهدی تاج و علی کفاشیان، روسای کنونی و سابق فدراسیون فوتبال ایران
مهدی تاج و علی کفاشیان، روسای کنونی و سابق فدراسیون فوتبال ایران

مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال با ۵۰ رای، مهدی تاج را به عنوان رئیس جدید این فدراسیون و جایگزین علی کفاشیان برگزید. مصطفی آجورلو با اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات، خواستار دخالت وزارت اطلاعات شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از آجورلو نوشته: «وزارت اطلاعات به وظیفه شرعی خود عمل کند و تلفن‌های تاج، اسلامیان و جهانگیری را که شنود کرده، در اختیار مردم بگذارد.»

تاج به عنوان برنده انتخابات در سخنرانی پیش از رای گیری گفت: «رویه فوتبال کشور، رویه مساعدی است. فوتبال به ناروا به فساد و بی‌اخلاقی متهم شده. امروز همه سیستم فوتبال کشور به شکل منظم در حال گردش است.»

سه نفر برای احراز سمت ریاست، ثبت نام کرده بودند که مصطفی آجورلو با ۱۵ رای و عزیزمحمدی با شش رای رقابت را به تاج باختند.

علی کفاشیان طی چهار سال آینده، نایب رئیس اول تاج خواهد بود. مطبوعات ورزشی از این روش در تغییر مدیریت فدراسیون فوتبال، به عنوان مدل «پوتین - مدودف» یاد می‌کنند.

مصطفی آجورلو از معترضین به نحوه برگزاری انتخابات بود و پس از رای گیری به خبرنگاران گفت: «فوتبال پاک از مسئولانش آغاز می‌شود اما این دستان پشت پرده، آغازگر فوتبال ناپاک هستند.»

آجورلو تاکید کرد: «این دولت، هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد. جهانگیری معاون رئیس جمهور کاری را در فوتبال کرد که احمدی‌نژاد چند سال پیش انجام داد.»

این سردار سپاه پاسداران که رقابت در انتخابات را به یک نظامی دیگر واگذار کرده در جمع خبرنگاران یادآور شد: «وای به حال مردم که چنین فوتبالی داریم. به دولت تدبیر و امید تبریک می‌گویم که به هشت سال قبل بازگشتیم.»

رئیس جدید فدراسیون فوتبال بلافاصله به اتهامات آجورلو پاسخ داد: «وزیر هیچ وقت کفاشیان و من را به فساد متهم نکرده. این حرف‌هایی است که الان زده می‌شود و از رسانه‌ها می‌خواهم به این صحبت‌ها نپردازند.»

مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون فوتبال، معاونت فرماندهی سپاه را به عهده داشته و به خاطر مسئولیت امنیتی، لباس نظامی به تن نمی‌کرده.

او به عنوان یکی از نظامیان پرتعدادی که وارد عرصه فوتبال شدند، مدیریت باشگاه سپاهان را در کارنامه دارد. رئیس هیات مدیره باشگاه ذوب آهن بوده و مدت کوتاهی هم عضو هیات مدیره پرسپولیس.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته تیم‌های ملی، رئیس کمیته داوران و ریاست سازمان لیگ از دیگر مسئولیتهای ورزشی اوست.

تاج در دهه هفتاد در اداره کل بازرگانی استان اصفهان فعالیت می‌کرد و معاون فروش ذوب آهن بود. بعداً همین مسئولیت را در فولاد مبارکه داشت و مدتی عضو هیات مدیره فولاد غدیر و مدیرعامل فولاد متیل بود.

با وجود سال‌ها حضور تاج در مدیریت فوتبال، ردی از تاثیر مثبت سوابق اقتصادی او در این ورزش دیده نمی‌شود. تاج که پیش‌تر روزنامه ورزشی داشت، اینک نیز به طور غیر رسمی مدیریت یک سایت ورزشی را به عهده دارد.

او در سخنرانی انتخاباتی خود گفت: «رویکرد اصلی، شفافیت مالی است. باید همه امکانات فوتبال را به پول تبدیل کنیم. خصوصی سازی یک تکلیف است.»

محمود گودرزی در انتخابات حضور داشت و رای داد. وزیر ورزش بار دیگر با انتقاد از تیم ملی ایران گفت: «اینکه رنکینگ‌ چیز دیگری بگوید و نتایج چیز دیگری بگوید را باید پاسخ دهیم. من به عنوان مطالبه‌گر این را نمی‌گویم. بلکه می‌گویم مردم می‌پرسند و باید شما بدانید.»

XS
SM
MD
LG