لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

وزارت خارجه ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

به دنبال اقدام وزیر خارجه بریتانیا در احضار سفرای ایران و روسیه در رابطه با تحولات حلب، وزارت خارجه ایران نیز در اقدامی متقابل کاردار بریتانیا را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزرات خارجه ایران روز جمعه ۲۶ آذر اعلام کرد که در غیاب سفیر بریتانیا در تهران کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شده است.

آقای قاسمی اظهارات مقامات بریتانیا درباره نقش ایران در بحران سوریه را «نسنجیده و غیرواقعی» خوانده و هشدار داده که این اظهرات بر وضعیت انسانی وریه و صلح و امنیت بین‌المللی «تاثیرات مخربی» دارد.

وزیر خارجه بریتانیا تنها یک روز قبل، در واکنش به تحولات حلب سفرای ایران و روسیه در لندن را احضار و «مراتب نگرانی» خود را از اقدامات این دو کشور در سوریه اعلام کرد.

بوریس جانسون دو کشور ایران و روسیه را متهم ساخته که در اجرای تعهدات خود در زمینه مسائل بشردوستانه کوتاهی کرده‌اند، به ویژه در رابطه با غیرنظامیانی که در شهر حلب برای ماه‌ها تحت محاصره بوده‌اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که اقدامات جمهوری اسلامی «در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه و ارائه کمک‌های انسانی به مردم آن کشور» بوده است و برعکس، این بریتانیا بوده که از گروه‌های تروریستی «حمایت کرده است».

روز جمعه همچنین معاون اول رئیس‌جمهور ایران در تماسی تلفنی با نخست وزیر ترکیه به بررسی تحولات سوریه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در این مکالمه اعلام کرده که ایران از روز گذشته «آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه است».

از سویی بن‌علی یلدیریم، نخست وزیر ترکیه، نیز وضعیت غیرنظامیان در شهر حلب را نگران‌کننده توصیف کرده و خواستار همکاری با ایران برای کمک به غیرنظامیان این شهر شده است.

ترکیه یکی از طرف‌های مذاکرات اخیری بود که به آتش‌بس در حلب منجر شده است. طرف دیگر این مذاکرات نیز روسیه قرار داشت.

XS
SM
MD
LG