لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

واکنش معاون سابق وزیر به افشای بورسیه‌های «غیرقانونی»


حسن مسلمی نائینی معاون امور بورسیه دانشجویان خارج از کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد
حسن مسلمی نائینی معاون امور بورسیه دانشجویان خارج از کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد

معاون امور بورسیه دانشجویان خارج از کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد اتهامات منتسب به خود در مورد اعطای «بورسیه‌های غیرقانونی» به فرزندان اعضای دولت و نمایندگان مجلس را رد کرد.

حسن مسلمی نائینی در نامه‌ای به خبرگزاری مهر که روز شنبه، ۲۵ مرداد، منتشر شد از آن چه «افشای بورسیه‌های غیرقانونی» نامیده می‌شود به عنوان «برخوردهای غیراخلاقی» یاد کرده که برای «رهایی» وزیر علوم کنونی از استیضاح انجام می‌شود.

وی در این نامه با اشاره به گزارش‌ها درباره بورسیه فرزند محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد و از طراحان استیضاح وزیر علوم کنونی، گفت که فرد یادشده موفق به کسب «رتبه زیر ۷۰ در کنکور سراسری کارشناسی، رتبه زیر ۱۵ در کنکور سراسری کارشناسی ارشد» شده و با معدل ۱۷ کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف، عضو بنیاد ملی نخبگان است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در روزهای اخیر و به دنبال قطعی شدن استیضاح رضا فرجی‌ دانا، وزیر علوم، گزارش‌هایی منتشر کرد که اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد و برخی نمایندگان مجلس را به سوءاستفاده از موقعیت خود برای دریافت بورسیه غیرقانونی متهم می‌کند.

این خبرگزاری نوشته است که پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت محمود‌نژاد از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده‌اند و به این ترتیب داماد او توانسته بورسیه ادامه تحصیل در آمریکا را بگیرد و پسر او نیز بورسیه ادامه تحصیل در کانادا.

ایلنا همچنین از محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یاد کرده که توانسته بورسیه‌های غیرقانونی برای فرزند، خواهرزاده و داماد خواهر خود فراهم کند.

این گزارش می‌گوید که فرزند آقای زاهدی با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

اما حسن مسلمی نائینی با رد این ادعا تاکید می‌کند که بورسیه فرزند آقای زاهدی جنبه قانونی داشته است.

در نامه آقای مسلمی نائینی آمده است: «بر اساس مواد ۱ و ۴ آیین‌نامه تسهیلات آموزشی استعدادهای درخشان، برای ورود به مقطع دکتری بدون شرکت در آزمون، نیاز به معدل بالای ۱۷ و ۲ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی داشته و هیچ ارتباطی با معدل کارشناسی ندارد.»

وی در پایان این نامه هشدار می‌دهد که «این گونه برخوردهای غیراخلاقی کمکی به رهایی از استیضاح نکرده و نخواهد کرد».

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سه‌شنبه گذشته با امضای ۵۱ نماینده در مجلس ایران اعلام وصول شد.

استیضاح‌کنندگان می‌گویند که دلایل این استیضاح «تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی» و حضور چهره‌هایی در این وزارتخانه به عنوان کارشناس و استاد است که «سابقه تندروی سیاسی» دارند.

اما برخی رسانه‌های حامی دولت از جمله ایلنا تاکید دارند که آقای فرجی‌ دانا هزینه افشای «غیرقانونی بورسیه‌ها» را می‌پردازد.

در همین حال انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیانیه‌ای در حمایت از آقای فرجی‌ دانا منتشر کرده است که به گفته دبیر این انجمن تاکنون به امضای بیش از هزار و ۵۰۰ استاد دانشگاه رسیده و «این امضاها در حال افزایش است».

XS
SM
MD
LG