لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

گزارش آژانس: ایران جمع‌آوری سانتریفیوژها را آغاز کرده است


بخشی از تأسیسات نطنز
بخشی از تأسیسات نطنز

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطابق با توافق اتمی وین متوقف کرده است.

این گزارش که خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۲۷ آبان به نسخه‌‎ای از آن دست یافته است، عنوان می‌کند که ایران کار جمع‌آوری سانتریفیوژها و تاسیسات مربوط به آن در مراکز نطنز و فردو را آغاز کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که تابستان سال جاری در وین حاصل شد، ایران برنامه اتمی خود را باید به‌طور قابل ملاحظه‌ای محدود کند که این محدودیت از جمله شامل سانتریفیوژهایی می‌شود که تهران در اختیار دارد.

بر این اساس رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز ۱۱ آبان اعلام کرد که برنامه تهران برای کاستن از شمار سانتریفیوژهای تاسیسات نطنز آغاز شده است، امری که با اعتراض برخی نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی مواجه شد به طوری که آن را اقدامی «تعجیلی» و «تهدیدی برای منافع ملی» خواندند.

با این حال دولت حسن روحانی اعلام کرد که جمع‌آوری سانتریفیوژها همچنان ادامه خواهد یافت.

اکنون نیز گزارش نهاد ناظر سازمان ملل متحد اظهارات مقامات ایران را در این باره تایید می‌کند، اگرچه این گزارش نشان می‌دهد که تهران همچنان با اجرای کامل تعهدات خود فاصله دارد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که تهران از میان ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعالی که در اختیار دارد تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ را از تاسیسات نطنز و فردو خارج کرده است. به یک معنا هنوز حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ دیگر باید جمع‌آوری شود تا تهران این بخش از توافق هسته‌ای وین را به طور کامل اجرا کرده باشد.

این گزارش همچنین می‌گوید که ذخایر گاز اورانیوم غنی‌شده ایران هم با افزایشی ۴۶۰ کیلویی به ۸.۳ تن رسیده است در حالی که طبق توافق وین، این ذخایر باید تا میزان ۳۰۰ کیلو کاهش یابد.

به گفته آژانس، ایران هنوز کار بازطراحی راکتور راک را آغاز نکرده است. توافق هسته‌ای وین، ایران را متعهد به بازطراحی راکتور آب سنگین اراک می‌سازد، امری که هدف از آن کاهش تولید پلوتونیوم است که جایگزینی برای اورانیوم در تولید بمب هسته‌ای محسوب می‌شود.

ایران همواره تاکید داشته که به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست.

XS
SM
MD
LG