لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

معاون فرهنگی قوه قضاییه: اتهامات مهدی هاشمی ۱۲ مورد است


برخی اصول‌گرایان مهدی هاشمی را به فساد مالی متهم کرده‌اند
برخی اصول‌گرایان مهدی هاشمی را به فساد مالی متهم کرده‌اند

یک مقام قوه قضاییه جمهوری اسلامی پرونده مهدی هاشمی، فرزند رییس‌جمهوری اسبق ایران، را پرونده‌ای «سنگین» با «۱۲ مورد اتهام» خواند و تاکید کرد که این پرونده سیاسی نیست.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، اظهارات هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه را منتشر کرد که گفته است سیاسی جلوه دادن پرونده مهدی هاشمی «غلط» است.

وی اظهار داشت: «عده‌ای می‌گویند که اصل محاکمه آقای "م. ه" [مهدی هاشمی] سیاسی است تا با این حرف بگویند این فرد بی‌گناه است که این حرف سخن غلطی است و عده‌ای دیگر می‌خواهند در اذهان مردم پیشداوری ایجاد کنند که حکم قاضی نتیجه‌ خوبی نداشته باشد. در هر صورت قاضی این پرونده هر حکمی را که صادر کند یک گروهی ناراضی می‌شوند».

به گفته او، پرونده مهدی هاشمی از «پرونده‌های سنگین» است که اکنون «در مرحله رسیدگی قرار دارد» و قاضی این پرونده نیز «بسیار دقیق و حاذق است».

به‌تازگی جواد کریمی قدوسی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی گفته بود که بر اساس «قرائن» موجود، مهدی هاشمی در دادگاه بدوی به پنج سال زندان و در مرحله تجدید‌نظر به دو سال حبس تعلیقی محکوم خواهد شد.

این اظهارات را اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه تکذیب کرد و گفت که حکم آقای هاشمی هنوز صادر نشده است.

در همین حال وکیل مهدی هاشمی و برخی از اعضای خانواده او این پرونده را «سیاسی» خوانده‌اند، از جمله فاطمه هاشمی، دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته است که «در پرونده مهدی دارند انتقام پدر را از پسر می‌گیرند، انتقام این ‌که پدرم در کنار مردم ایستاد و از حق‌شان دفاع کرد».

اما معاون فرهنگی قوه قضاییه ایران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که «در این پرونده ۱۲ اتهام وجود دارد».

با این حال وی به موارد اتهامی اشاره‌ای نکرده است. آقای صادقی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «یک عده طالب اقتدار هستند و کاری به عدالت ندارند و معتقدند این آقا [مهدی هاشمی] باید محکومیت سنگینی داشته باشد و مدعی هستند که اگر محمدرضا رحیمی به ۱۵سال حبس محکوم شده بود این فرد باید حکمش ۱۵۰ سال حبس باشد که این حرف نه منطق حقوقی و نه منطق عقلانی و نه منطق سیاسی دارد».

محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد به تازگی در پی محکومیت خود به پنج سال و ۹۱ روز حبس به زندان رفته است. اتهام آقای رحیمی فساد مالی عنوان شده است.

در عین حال برخی چهره‌های اصول‌گرا مهدی هاشمی را هم به فساد مالی متهم می‌کنند و از جمله احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته است که مهدی هاشمی در پرونده استات اویل نروژ بیش از ۵ میلیون دلار رشوه گرفته است.

XS
SM
MD
LG