لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

وزیر بهداشت درباره بحران ریزگردها: دنبال مقصر در وزارتخانه‌ها نگردیم


حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران
حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران

وزیر بهداشت ایران گفت که علل داخلی بروز بحران ریزگردها در استان خوزستان مربوط به کاهش بارندگی در این استان و خشکیدن تالاب‌های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی خوزستان است و نباید در وزارتخانه‌ها دنبال مقصر گشت.

از سویی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران نیز از تهیه «بسته اقدامات اجرایی و اعتبارات مقابله با گرد و غبار استان خوزستان» خبر داده که روز یکشنبه هفته پیش روی در جلسه هیات دولت بررسی می‌شود.

استان خوزستان در روزهای اخیر با بحران آلودگی شدید هوا مواجه است که ریزگردها عامل آن هستند. در این حال حسن هاشمی، وزیر بهداشت به عنوان نماینده رئیس جمهور ایران به استان خوزستان سفر کرده است که روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن از سوسنگرد، هویزه، منطقه طلاییه و نقطه صفر مرزی در تالاب‌های هورالعظیم بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای هاشمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بخشی از مشکل ریزگرد‌ها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی استان است و معتقدم که به جای اینکه به دنبال مقصر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط بگردیم، باید با کار علمی بتوانیم راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا کنیم.»

وی در ادامه گفت: «در بازدیدی که از حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، طلاییه، جفیر کوشک و تالاب‌های هورالعظیم در نقطه صفر مرزی داشتیم مشخص شد که بخش عمده‌ای از گردو خاک مربوط به این منطقه بود و بادی که از سمت کشور عراق می‌وزد این مسئله را ثابت می‌کند.»

به گفته وی، بحران گرد و غبار در استان خوزستان خیلی «سریع» ایجاد شد و از این رو ضرورت دارد سازمان هوا‌شناسی به دستگاه‌های هشداردهنده سریع تجهیز شود تا مردم از شرایط زود‌تر مطلع شوند.

آقای هاشمی در نهایت تاکید کرده که «باید با استفاده از مطالعات بین‌المللی و محققینی که به اکوسیستم کشورمان تسلط کافی دارند، بتوانیم در رفع این مشکل قدمی برداریم».

بحران گرد و غبار در استان خوزستان در روزهای گذشته به تجمعات اعتراضی در شهر اهواز منجر شده بود و معترضان از جمله شعار داده‌اند که «آب و نفت را بردید، فقط گردو خاک برایمان ماند» و «هوای پاک حق مسلم ماست».

بر اساس آمارهای رسمی نهادهای دولت ایران میزان آلایندگی هوا در برخی نقاط استان خوزستان از ۶۶ برابر حد استاندارد تجاوز کرده است. این امر باعث شد که تنها در روز سه‌شنبه ۲۳۰ نفر در استان خوزستان به دلیل عوارض ناشی از گرد و غبار در مراکز درمانی و اورژانس بستری شوند.

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در صفحه فیسبوک خود از تشکیل جلسه ویژه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، و وزرای نفت، راه و شهرسازی، نیرو، بهداشت و رئیس سازمان هواشناسی خبر داده است که به معضل گرد و غبار در استان خوزستان اختصاص داشت.

به گفته خانم ابتکار، نتیجه این جلسه «تهیه بسته اقدامات اجرایی و اعتبارات مقابله با گرد و غبار استان خوزستان بوده که روز یکشنبه در جلسه دولت مطرح می‌شود و متعاقب آن هیاتی متشکل از معاونین و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به اهواز خواهد رفت».

پیش از این مسئولان ستاد بحران استان خوزستان اعلام کرده بودند که بحران گرد و غبار در این استان در روز پنج‌شنبه نیز باقی خواهد ماند و از این رو تمام سازمان‌های ذی‌ربط در حالت آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

XS
SM
MD
LG