لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

شمخانی: پس از دریافت اس – ۳۰۰ شکایت از روسیه را پس می‌گیریم


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکید کرد که جمهوری اسلامی تنها پس از دریافت سامانه موشکی اس – ۳۰۰ از روسیه شکایت خود را پس خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، به نقل از رسانه‌های روسی اظهارات آقای شمخانی را بازتاب داده است که عنوان کرده ایران انتظار دارد تا پایان امسال سامانه موشکی اس – ۳۰۰ را از روسیه تحویل بگیرد.

علی شمخانی که به مسکو سفر کرده است روز سه‌شنبه دیداری نیز با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، داشت که در جریان آن با تقدیر از تصمیم وی برای لغو ممنوعیت واگذاری اس – ۳۰۰ به ایران این اقدام را «گامی در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور» دانست.

آقای پوتین تنها یک روز قبل از این دیدار با صدور فرمانی تحویل سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را مجاز اعلام کرده بود. با این حال زمان تحویل این سامانه موشکی به ایران هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری روسی اینترفکس اظهارات نیکلای پاتروشف، وزیر امنیت ملی روسیه را منتشر کرده که می‌گوید اتمام این پروژه دست‌کم شش ماه زمان لازم دارد.

ماجرای سامانه اس – ۳۰۰ و فروش آن به ایران به قرارداد سال ۲۰۰۷ میان تهران و مسکو بر می‌گردد که ۸۰۰ میلیون دلار ارزش داشت، اما روسیه به دنبال قطعنامه سازمان ملل متحد علیه ایران در سال ۲۰۱۰ از واگذاری این سامانه موشکی به تهران خودداری کرد.

این امر اعتراض شدید ایران را به دنبال داشت تا جایی که از مسکو درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرد. اما اکنون با صدور فرمان ولادیمیر پوتین بار دیگر مسئله واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران به جریان افتاده است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از اینترفکس روسیه گزارش داد که آقای شمخانی زمان تحویل این سامانه را سال جاری عنوان کرده است.

وی در این باره گفته است: «فکر می‌کنم امسال تحویل داده خواهد شد. این یک موضوع کوچک در روابط دوجانبه‌مان (تهران-مسکو) است. فرصت‌های استراتژیک عظیمی در روابط روسیه و ایران وجود دارد. حل چنین موانعی به توسعه بیشتر روابط دو جانبه‌مان کمک خواهد کرد».

ایالات متحده و اسرائیل مخالف این فرمان رییس جمهوری روسیه هستند و نسبت به تحویل سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG