لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

۸۰ فعال مدنی خواستار آزادی مدیرمسئول وب‌سایت روانگه شدند


حسین شیخ‌آقایی، مدیرمسئول وبسایت خبری – تحلیلی روانگه روز ۱۵ مهر در مهاباد بازداشت شد
حسین شیخ‌آقایی، مدیرمسئول وبسایت خبری – تحلیلی روانگه روز ۱۵ مهر در مهاباد بازداشت شد

با تداوم بازداشت حسین شیخ‌آقایی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول وبسایت خبری – تحلیلی روانگه در شهر مهاباد، ۸۰ فعال مدنی خواستار آزادی وی شدند.

وب‌سایت گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه، ۲۷ آبان بیانیه این فعالان مدنی را منتشر ساخته است که جمع آنها شامل پزشکان، وکلای دادگستری، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و سیاستمدارانی اغلب از مناطق غربی ایران است.

این بیانیه تاکید می‌کند که دلیل بازداشت حسین شیخ‌آقایی هنوز حتی برای دست‌اندرکاران وب‌سایت ‌روانگه مشخص نیست و امید می‌رود که «دلیل آن تنها سوء‌تفاهمی تاسف‌بار بوده و مدیر مسئول آن به زودی آزاد و فعالیت روانگه هم از سر گرفته شود».

وب‌سایت «رُوانگِه» وب‌سایتی خبری و تحلیلی است با تمرکز بر مسائل غرب ایران که به دو زبان فارسی و کردی سورانی مطلب منتشر می‌کند؛ دفتر این وب‌سایت در مهاباد قرار دارد.

حسین شیخ‌آقایی روز ۱۵ مهر به دستور شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مهاباد به همراه یکی از اعضای شورای سردبیری وب سایت روانگه به نام یونس قربانی‌فر بازداشت شد، اما در حالی که بازداشت آقای قربانی‌فر تنها ساعاتی به طول انجامید، آقای شیخ‌آقایی همچنان به دلایل نامعلوم در بازداشت به‌سرمی‌برد.

در بیانیه این ۸۰ فعال مدنی از وبسایت روانگه به عنوان رسانه‌ای نام برده می‌شود که «اعتدال، میانه‌روی، احترام به قانون و وفاداری به موازین حرفه‌ای» را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گفته امضاکنندگان این بیانیه، وب‌سایت روانگه در مورد تحولات و رویدادهای مناطق کردنشین «خوانش‌های انتقادی بی‌طرفانه» ارائه می‌داد و همواره «از نگاه‌های محلی و بخشی‌نگر که مخل وحدت ملی و وفاق اجتماعی است، پرهیز داشته‌است».

این ۸۰ فعال مدنی در نهایت تاکید داشته‌اند که به اعتقاد آنها «روانگه و مدیر مسئول آن شایسته مهر و عطوفتند نه مستوجب قهر و عقوبت» و از این رو در آستانه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی خواهان آن هستند که «زمینه برای فعالیت صداهای معتدل و قانونگرا فراهم شود».

ایران به گفته گزارشگران بدون مرز،‌ هم‌اکنون با ۳۸ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای‌ محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG