لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

وزیر ارشاد: رد کتاب به‌خاطر اسم نویسنده قابل قبول نیست


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانمی‌گوید که سیاست کلی این وزارتخانه برای صدور مجوز کتاب محتوای آن است
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانمی‌گوید که سیاست کلی این وزارتخانه برای صدور مجوز کتاب محتوای آن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از «ابلاغ» نهادهای امنیتی درباره ممنوع القلم بودن برخی افراد خبر داد و در عین حال گفت که سیاست کلی این وزارتخانه برای صدور مجوز کتاب، محتوای آن است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، علی جنتی روز جمعه ۱۶ آبان در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سئوالی «ابلاغ» نهادهای امنیتی درباره ممنوع‌القلم بودن برخی افراد را تائید کرد و گفت:«بله، وجود دارد. اما سیاست کلی این است که محتوای کتاب بررسی شود.»

وی اضافه کرد: «لذا بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته تنها به دلیل نام مولف یا ناشر رد شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و برخی با اصلاحات و برخی بدون اصلاحات مورد تائید قرار گرفته و اجازه چاپ داده شده است.»

پیش از این خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشته بود که علی جنتی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ به دیدار وزیر اطلاعات رفته و در جلسه‌ای با حضور معاونان دو وزارتخانه درباره نویسندگان ممنوع‌القلم سخن به میان آمده است.

به گزارش این خبرگزاری آقای جنتی درباره برآیند این جلسه گفته بود: «وزارت اطلاعات در دولت قبل اعلام کرده بود که کتاب‌های یک سری از نویسندگان نباید چاپ شود. با توجه به همفکری‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم هیچ کتابی را به دلیل نویسندگان آن رد نکنیم.»

دو ماه پیش از دیدار مدیران وزارتخانه های ارشاد و اطلاعات، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد دی ماه ۱۳۹۲ گفته بود: «در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدودتری وجود داشت، اما در بحث ممنوع‌القلم‌ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی سیاه قرار داشتند. با وجود این هر دو نمونه بدون هیچ سند کتبی و رسمی رخ می‌دادند.»

آقای جنتی در این برنامه تلویزیونی درباره سخنان معاون خود نیز گفت: «منظور از مکتوب این است که جایی نوشته نشده است که لیست کرده باشند بگویند این مثلا ۷۰، ۸۰ تا آدم هر چه کتاب آوردند نباید بپذیریم. چنین لیستی نبوده است.»

وی اضافه کرد: «ما آن را که بحث کردیم گفتیم بله ما آن را قبول داریم یک سری از افراد هستند که این‌ها آدم های بدنام و وابسته به رژیم گذشته هستند و شخصیت‌هایی هستند که مورد تأیید نیستند اما این که شما بیایید یک مجموعه را فقط به خاطر اسمش رد کنید مورد قبول نیست. کتاب را بررسی می کنیم؛ اگر محتوا مورد قبول ما باشد، تائید می‌شود.»

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز پنجم آذر سال گذشته در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود گفته بود که خیلی از نویسنده‌ها «ممنوع القلم» شده بودند و ما آنها را به «صریح القلم» تبدیل کردیم.

این سخنان آقای روحانی واکنش برخی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور سابق ایران را به دنبال داشت. از جمله محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت سابق، در واکنش به این سخنان گفت: «به گونه‌ای این موضوع بیان می شود که انگار یک صف طولانی از نویسندگان در کشور نمی‌توانند قلم بزنند.»

آقای جنتی در این برنامه تلویزیونی همچنین گفت که نباید به مسئله فرهنگ «نگاه امنیتی» داشت و باید بر اساس معیارهای «ارزشی» که مسئله فرهنگ دارد، به آن «نظر شود».

XS
SM
MD
LG